torsdag, april 09, 2015

Påsken (a.k.a. det längsta inlägget i hela världen...) (40/100)

På påskafton hade vi gott om tid att städa och laga mat, tyckte vi. Tills jag pratade med min Syrra och hon sa vi ses klockan två. Och jag "vänta va?" Min man och jag var övertygade om att vi sagt klockan tre så han fick meddela svärmor att det var klockan två i stället men Modern ringde och sa att vi bestämt klockan tre, men vi bestämde om till två. Och jag och min man fick sjukt bråttom. Men konstigt nog var vi effektiva som bara den och hann laga och förbereda sex rätter och duscha och göra oss vackra och duka och var alldeles jätteklara när alla dök upp.
Jag dukade fint med blommor bland besticken
Många glas blev det! Tur att diskmaskinen hann komma innan påsk! 
Marängsmeten såg sjukt god ut!
Och tänk så trevligt vardagsrummet kan se ut när jyckarna inte har fått röja runt... 
Vi började med att dricka crèmant och äta tryffelchips och prata och titta på Bruno och Lilian, som var blyg, men tinade upp ganska fort. Och sen satte vi oss att äta och menyn bestod av följande:

* Gubbröra
* Gurk- och avocadosoppa
* Ädelostpaj med spenat och sparris
* Salsicciafyllt lamm med krossad potatis och bönor med bacon och mandel
* Osttallrik med sex sorters ost
* Chokladpavlova

Gubbröran var god, även om jag glömde dekorera den med både rom och gräslök... Gurk- och avocadosoppan var också god, men lite för mäktig för mig. Ädelostpajen var supergod! Den kommer vi lätt att göra igen! Lammet med tillbehör var också väldigt gott. Ost är ju alltid gott och vi hade sjukt goda sirapsinlagda valnötter till. Och jordgubbs- och lakritsmarmelad som inte heller var så dum... När det var dags för chokladpavlovan var jag lite för mätt, men en liten bit fick jag ner ändå. Lilian var gullig och tog upp beställningar på 'spresso med grädde. Vi pratade och umgicks och tittade på bilder på tv:n och klockan blev mycket och Modern och Rolf och Svärmodern åkte hem och Syrran och glyttarna stannade kvar.
Gubbröran utan dekorationen
Soppan
Pajen!
Lilian och jag poserade lite
Tårtan som mer var en kladdmarängtårta... Men god och fin ändå såklart!
Den här lille killen gjorde inte så mycket väsen av sig
Vi fick fina gula rosor av Svärmor
På påskdagen steg vi upp ganska tidigt och åt frukost och gick sen ut en långrunda i den sköna vårsolen med jyckarna och glyttarna och Lilian lekte på lekplatsen och min man grillade korvarna och jag var barnvakt medan Mannen och Syrran handlade och sen la vi pärlplattor. Eller vi försökte lägga pärlplattor... Lilian var inte jätteimponerad av mitt alster och ville mest hälla pärlorna över hela bordet och hela golvet. Och vi hade rester till middag och satt uppe och drack vin och Syrran och jag pratade inredning och jag blev sugen på att köpa en ny säng.
Lilian fick såpbubblor i påskägget
Natten till annandag påsk sov jag alldeles för dåligt och var stressad över jobbet och Barcelona och allt annat och steg upp vid åtta och satte mig och jobbade en stund och hade sällskap av Lilian som tittade på prinsessor till höger och vänster. Och vi åt frukost och gjorde oss i ordning och tog tåget till Ystad och Modern och Rolf för att äta påskmiddag. Vi började med champagne och världens godaste frökex som jag bara måste ta och göra! Och till förrätt fick vi carpaccio och eftersom Syrran inte är jätteförtjust i rått kött, fick jag en hel del av hennes. Score! Och sen fick vi lax med pressad potatis och cidersmörsås och det var så vansinnigt gott att jag åt en halv portion för mycket. Till efterrätt fick vi cheesecake utan cake och det var också jättegott, men jag var så mätt att jag inte kunde uppskatta den tillräckligt mycket. Lilian var på g och vi lekte och sprang och gömde oss och jag blev helt slut! Och sen blev klockan åtta och jag och min man tog tåget hem till jyckarna.
Tussilago på väg till Modern
Daddy finger...?
Vi fick champagne!
Modern hade dekorerat fint 
Lilian dansade
Carpaccion!
Den fina buketten Modern fick
Bruno gjorde fortfarande inte så mycket väsen av sig
Lilian ville väldigt gärna sitta bredvid sin morbror
Fin tårta!
Syrran och jag gick och köpte treo
Sen drack vi whisky och espresso
På väg till tåget balanserade jag på spåret
Sen ställde jag mig mitt på det

2 kommentarer:

Anette Linnea sa...

Vilka inspirerande bilder du tagit under påsken! Fastnade i ditt inlägg och dina fina bilder :) Brukar komma in via 365foton-länk och inte se övriga inlägg (tror jag), men idag tittade jag i din blogg och det var ett inspirerande nöje! Tack :)

åsa sa...

Tack! Jätteroligt att jag kan inspirera :-)