onsdag, januari 07, 2015

Nyår, fondue, tjejsnack och långpromenader

Nyårsafton började vi med att inviga nya brödrosten när vi åt frukost. Det kändes verkligen urlyxigt att ha rostat bröd, visst funkar det med att rosta brödet i ugnen, men brödrostrostat bröd är något extra...
Rostpremiär!
När vi njutit av vårt rostade bröd klädde vi på oss och stoppade in jyckarna i bilen för att rasta loss dem på stranden i Lomma. De sprang och busade och slogs och klättrade, precis som på julafton. Men den här gången hade vi lite mer tid på oss och gick en liten runda också. Allt för att få tre trötta jyckar på nyårsnatten. När alla var trötta och belåtna körde vi vidare till Nova och vi kollade i affärer, jag köpte julklappar och örhängen och när vi var belåtna körde vi hem och åt lunch. Eftermiddagen tillbringade vi med att nyåsfixa och göra oss nyårsvackra. Och sen var det dags att börja på kvällens meny. Jag svängde ihop mini toast skagen som vi åt medan vi skålade i champagne och lagade huvudrätten. Och huvudrätten bestod av gorgonzolaspäckad och ginflamberad älgfilé. Vi drack ett lyxigt italienskt vin till och lyssnade på hög musik för att jyckarna inte skulle höra eventuella raketer som avfyrades i förtid. När det väl var dags för tolvslaget tyckte jag att jyckarna klarade det bra. Det måste ha varit Dollys bästa nyårsafton. Inte förrän halv ett började hon flämta. Daisy bryr sig inte. Hon hör och lyssnar och skäller kanske till, men hon oroas inte av det. Dixie lyssnade lite mer och oroades lite, men inte så hon blev rädd eller inte kunde släppa det. Men så är hon ju också inne i en känslig period just nu...
Förberedelse av nyårsnattens playlist
Snuskigt gott vin!
Nyårscigarrerna
Jag försökte fota raketerna, men var totalt oförberedd på var de skulle komma och hann inte trycka av...
Ganska avslappnade jyckar med tanke på att raketerna avfyrades för fullt...
På nyårsdagen var jyckarna helt utslagna av allt nyårsfirandet, så efter frukosten gick mannen och jag själva ut på en powerwalk med våra ljudböcker i öronen. Och när vi kom hem kollade vi Game of Thrones, tog ett långt bad, åt lamm och klyftisar och aioli till middag och kollade ännu mer GoT.

På fredagen var det dags för min man att jobba igen, så vi åt frukost och såg ett avsnitt GoT medan vi jobbade en timme. Sen kollade jag Parenthood och min man flyttade in i matrummet för att fortsätta jobba. Och plötsligt fick jag bråttom och duschade och piffade mig och tog bussen ner på stan för att köpa mig en ögonskugga och en bukett blommor till Katta och sen tog jag tåg och mer buss hem till Katta där vi firade jul och hade bokcirkelträff. Vi åt jättegod fondue och drack vin och bytte julklappar och pratade och pratade och pratade och jag fick träffa Dexter och katterna och min man kom och hämtade mig och jag var inte hemma förrän klockan var närmare tolv.

I lördags tog vi med Daisy och Dixie på en riktig långrunda, tror den var på ca 9 km. Och det var nog två km för mycket för mig. På slutet fick jag så ont i min stukade fot att jag nästan bad min man gå i förväg och hämta bilen. Men det gjorde jag inte, jag härdade ut. Jag hade kameran med mig och försökte hitta motiv som skulle passa ihop med den där fotoutmaningen jag ju anmälde mig till. Jag hittade en dunge där jag placerade Daisy för att liva upp den lite. Och när vi gick längs järnvägen hade vi tur, det kom faktiskt ett tåg och jag gick in i buskarna för att få ett foto och det var nästan med livet som insats alltså... Spåret var lite närmare än jag tänkt mig och inget staket mellan mig och rälsen. Men tre bilder fick jag innan jag bestämde mig för att gå därifrån med livet i behåll... Min man lagade en galet god pizza till middag och sen såg vi GoT tills timmen blev sen.
Två ivriga jyckar
Daisy var en motvillig modell
Jag ställde mig på spåret som vanligt
Vi hittade en brunn bland löven
Hasseln påminde mig om att det snart är allergitider... 
Världens godaste pizza!
I söndags grillade min man pulled pork och renoverade toaletten och jag röjde i sovrummet och mål för i år är att bli klara med ovanvåningen. Måla om och möblera om överallt och riva en vägg och äntligen få en fungerande ovanvåning.
De här tre alltså!!!
I måndags jobbade min man och jag tillsammans igen. Den här gången utan GoT som sällskap. I stället satt vi i matrummet och hade bara varandra som sällskap. Det gick bra det med och klockan tolv gav jag upp och gjorde mig i ordning och en stund senare var min man också klar och vi körde till Mobilia där vi inte varit på evigheter. Vi åt lunch och jag köpte en ögonskugga och vi kollade i ungefär alla affärer innan vi blev trötta och köpte en julklapp till Syrran och Svågern och åkte hem och plockade undan. Och sen åt vi räkor och drack vitt vin och tittade på GoT och min man och jag fick inte plats i soffan för alla jyckar så vi fick tränga ihop oss i fåtöljen och då ville ju Dixie vara med och kom och flaxade med öronen så mitt vinglas med rött vin for ut över mattan...
Vi köpte en fin vårbukett
Igår var vi alldeles, alldeles lediga och tillbringade hela dagen med att städa bort julen och röja i kökslådor och plocka undan och damma och dammsuga. Och sen firade vi av jullovet med Bookmaker Toast, dyrt vin, päronkonjak och en cigarr. Och Game of Thrones så klart...
Den sista amaryllisen blommar
Bookmaker Toasten
Idag har jag jobbat igen. På jobbet den här gången. Och det gick faktiskt bättre än förväntat och jag trodde jag skulle gå vid två, men jobbade så hårt att jag inte kom iväg förrän halv fyra. Och när jag kom hem var jag så hungrig att jag höll på att äta upp jyckarna så jag gjorde mig en macka, eller två, och en latte och la mig i soffan och en stund senare kom mannen hem och gick ut med jyckarna och jag vädrade och frös som en gris. Och nu har vi ätit fiskpinnar och potatismos och tittar på de sista avsnitten av GoT och ser fram emot säsong fem.

Inga kommentarer: