tisdag, december 02, 2014

Renlevnadsdecember (2/24)

Jag älskar julen. Jag gör verkligen det. Men jag förstår inte det här med att gå all-in med allt julpynt redan nu? Då hinner man ju tröttna! Man vill ju inte tröttna på julen! Någonsin! Största och bästa högtiden på året efter min födelsedag. Julen för mig är inte att lyssna på julmusik så tidigt som möjligt, eller sätta upp granen först av alla eller att fylla huset med tomtar och trädgården med ljusslingor. Julstämning för mig är att börja jullåtslyssnandet första december (eller första advent, vilket som nu kommer först), sätta upp adventsljusstakar och stjärnor, (kanske) smyga in en tomte här och där, ta fram de diskreta renarna och sätta upp julgranen lillejulafton. Och ha massor med tända ljus (fler än vanligt), hyacinter, amaryllis, julstjärnor och tulpaner och se mysiga filmer och ha det varmt och mysigt och äta gott och stressa av...

Alla dessa tankar kom nu fram av att de överjulpyntande grannarna nere på gatan har GIGANTISKA lysande renar i fönstret. Såna man ska ha i trädgården. I tre av tre fönster på framsidan har de dessa GIGANTISKA renar. Och i trädgården har de mängder med ljusslingor. Jag kan bara föreställa mig hur det ser ut inne hos dem... Eller nä, jag vill inte förresten...

Från julen till renlevnadsdecember... Jag tänkte att jag skulle försöka vara lite duktig och ta hand om mig i december. Jag ska inte dricka treo (går bra än så länge...) efter två veckor då jag i stort sett levt på treo... Jag ska inte dricka läsk, vilket jag ju bara gör när jag dricker treo så det ena ger det andra. Jag ska inte äta godis. Vilket inte borde vara något problem eftersom jag inte är någon storätare av godis i vanliga fall, men de senaste två månaderna känns det som om jag levt på godis. Chips är också bannlysta, inte heller något problem eftersom jag inte ens kommer ihåg när jag åt chips senast. Sen kommer den svåra biten... Träningen... Jag hade tänkt att jag skulle träna varje dag i december och har redan misslyckats eftersom jag glömde träna igår. Eller glömde och glömde... Jag orkade inte efter allt Dixiekrångel och jobbande. Jag får kanske köra två pass idag i stället... Och jag borde göra mina fotövningar så jag slipper ha ont i foten hela tiden. Än så länge har jag nog kört en minut. Totalt. På en vecka. I stället för fem minuter om dagen... Verkar gå bra det här...

Inga kommentarer: