söndag, december 14, 2014

Lucia (13/24)

I fredags regnade det massor när jag gick från jobbet, men jag trotsade det och promenerade genom stan för att shoppa på Granit. Oj så mycket jag ville ha där! Men jag nöjde mig med att köpa snöre och tejp, som jag inte behövde, och en vajer med klämmor, som jag behövde... Sen stod jag i regnet och väntade på bussen och lyssnade på min bok och när jag kom hem kände jag mig lite energisk och började plocka undan och fotade alla våra hyacinter.
Dolly gillar att softa
Efter middagen rusade vi till bussen och hann trots att den kom fem minuter för tidigt och på Centralen hoppade vi av och blev upplockade av Katta för att åka till Klaffbron och Gropens julfest. Det var märkligt att se Mr. T stå där och rocka loss, men ändå helt naturligt. Roligt och trevligt var det i vilket fall som helst och eftersom vi missade sista bussen hem, var Katta snäll och körde oss. Och när vi kom hem spelade jag den här låten för min man cirka fem gånger och han höll på att bli tokig. Jag tycker den är bra jag...

Igår firade vi Lucia mest hela dan. Typ... Jag vaknade kvart i sju och låg kvar och spelade spel och steg upp strax innan åtta och åt frukost tillsammans med Dolly och Daisy och The Good Wife. Min man låg kvar i sängen och Dixie låg i köket och ville inte umgås... När min man också stigit upp och ätit frukost tog vi med jyckarna (Daisy och Dixie) till Spille för att rasta dem rejält och när vi kom hem började min man att baka saffranssnäckor och jag gjorde i ordning för årets julkortsfotoskjut. De var inte jättesamarbetsvilliga om man säger så... Eller jo, Daisy var jätteduktig och satt och stirrade in i kameran hela tiden trots att hon skakade av köld. Dolly rörde sig någonstans i bakgrunden och hon hör ju inte vad man säger så hon var lite svår att regissera. Dixie försökte mest äta upp dekoren... Men jag tror att jag fick ett eller två foto jag kan använda...
Mina fina små hundrumpor
Dixie springer
Snyggaste Daisy
Och Dixie ser ut som en hanhund
Mycket att lukta på
Och lite bus... 
"Trilla inte i är ni snälla!"
Medan saffranssnäckorna stod i ugnen städade vi undan i matrummet och la på en röd duk på matbordet och jag dekorerade med en ljusslinga på skåpen och det blev så juligt och mysigt. Och sen la jag pärlplattor för att ha som dekoration på julklapparna och vi fikade på de goda, goda snäckorna innan vi började på kvällens middag som bestod av lammfilé, aioli och de godaste hassselbackspotatisen ever. Vi gjorde ett försök att se How The Grinch Stole Christmas, men jag somnade ganska omgående strax efter nio. Och när jag vaknade strax efter tio gick vi och la oss och jag somnade ganska omgående igen...
Ingen tar fotoskjutet på allvar... 
... mer än Daisy
Mmmm... Snart på väg in i ugnen
Lite julat... 
Alldeles nygräddade
Och det här datumljuset brinner och brinner men vi kommer liksom ingen vart... 

Inga kommentarer: