onsdag, december 31, 2014

Julen, dagarna därefter och älgjakten

På julafton studsade vi upp ur sängen strax efter sju, ivriga att packa upp morgonjulklappen. Eller kanske mest jag... Vi premiäråt den gingravade laxen till frukost och den var hur god som helst och jag blir av någon märklig anledning lika förvånad varje gång...

Efter frukosten packade vi in jyckarna i bilen och körde till stranden i Lomma för att rasta jyckarna rejält eftersom de skulle tillbringa eftermiddagen ensamma. Och sen körde vi inom Coop och när vi kom hem var klockan halv elva och bussen gick tolv så det var bara att hoppa in i duschen och köra en snabbdusch. Och jag hann inte locka håret, men det var ju lika bra eftersom det regnade och regnade och regnade. Vi drack var sitt glas champagne medan vi gjorde oss julvackra, det var ju ändå julafton...
Mycket bus och fula knep...
... och märkliga moves... 
Tydligen kan både Daisy och Dixie flyga... 
Daisy tröttnade och försökte äta upp Dixie
Den gamle och havet... 
En gång lyckades jag fånga alla tre på samma bild... 
Bussen var tidig, men det var vi med så det ordnade sig. På Centralen hade vi gott om tid så vi gick runt och strosade och facetimeade god jul med Syrran, Svågern och Bebisen och Bebisen berättade att hon hade en napp. Typ tio gånger... Sen hoppade vi på tåget och förlorade oss i våra ljudböcker och plötsligt var vi framme i Ystad och Roffe mötte oss på stationen.
Folktomt på Centralen
Vi började julfirandet med att dricka champagne och äta Moderns fantastiska minibiskvier och dela ut julklappar. Mannen och jag fick var sin kudde och presentkort. Modern och Roffe önskade sig inget så de fick ett foto och lite godis...
Modern och Mannen och champagnen
Modern hade dukat fint
Lite av julmaten... 
Sen åt vi julmat och drack öl och snaps i mängder. Alltså inte snaps i mängder, julmat i mängder. Jag åt och åt och åt och var alldeles proppmätt och när jag kom hem kom jag på att jag aldrig smakade revbenen och det grämer mig lite... Men jag åt sill och lax och Jansson och brysselkål och fuet och leverpastej och sylta och ost... Och sen drack vi kaffe och klockan blev sju och Mannen och jag fick gå till tåget och åka hem.
På väg till stationen
Jag kunde inte motstå att ställa mig på spåret
Jag var glad att det var julafton
Hemresan gick lika fort som ditresan och medan mannen lyssnade på sin ljudbok satt jag och lyssnade på julmusik och dansade för mig själv och när vi kom fram hade jag fortfarande på julmusiken och dansade fram på perrongen och insåg plötsligt att för andra som inte hörde min julmusik verkade jag förmodligen mest full... Så jag stängde av och uppförde mig så att min man inte skulle behöva skämmas...

Vi tog en taxi hem till jyckarna och tog ut dem på en liten runda och de var alldeles jättekissnödiga och kissade nedanför trappan. Och sen gick vi in och fortsatte att fira jul medan vi drack lite vin och rökte lite cigarr och tittade på Elf och delade ut våra julklappar. Och jag fick världens godaste Tom Ford parfym av min man och kan inte sluta lukta på den.

När juldagsmorgonen glimmade vaknade vi och såg att det snöat. Och jag tog lite snö på balkongen och mulade min man. Och sen somnade vi om. Och jag steg inte upp förrän halv tio och vi gick ut med jyckarna i snön och vi lyssnade på våra ljudböcker och jag började känna hur all stress rann av mig och jag sov middag medan min man lagade middag och vi gjorde ett nytt försök med Game of Thrones och den här gången gick det mycket bättre. Förra gången kunde jag inte hålla isär alla personer och det kan jag väl inte den här gången heller, men eftersom vi såg halva säsong ett förra gången och såg om det från början nu, så kändes det lite lättare. Och jag frågar min man hela tiden vem som är vem, för alla män har halvlångt mörkt, lite lockigt hår och skäggstubb. Och alla gubbar har vitt skägg...
En vit jul i trädgården
Amaryllisen blommar för fullt
Dixie var jättetrött
Min man och jag åt lammfilé...
... och drack passande julvin till... 
På annandagen vaknade jag återigen någorlunda utsövd och vi åkte till Plantagen för att köpa fågelmatare och fågelmat. Och gick in på MediaMarkt för att se om de hade en fön till mig, men där var så många människor att jag nästan fick panik. Så vi åkte hem och åt lunch och städade upp i matrummet och softade tills vi lagade kvällens middag som var helt fantastiskt god; hjortytterfilé med rotselleri- och potatispuré, knaperstekt schalottenlök, svartvinbärssky och kantareller och haricots verts. Galet gott alltså!
Vi matade fåglarna
Jyckarna fick märgben och Daisy oroade sig för att hon kanske fått det minsta... 
Hjorten. Hjorten! Och purén...
Och det fina vinet med den fula etiketten
Dixie var fortfarande trött och låg och kramade Daisy
I lördags renoverade min man toaletten medan jag tog hand om hundar och matlagning. Fast jag fick med mig mannen ut på en långrunda i det kalla vädret med Daisy och Dixie också. Och jag satte upp ännu två vajrar med foto i trappan. Och medan vi åt biff och klyftpotatis och aioli till middag såg vi klart säsong ett av GoT.
Mycket Game of Thrones har det blivit
I söndags åkte min man ut i skogen och hade avslutning på spårkursen med Dixie medan jag satt hemma och ordnade foto och försökte blogga och skulle bara... Och plötsligt kom min man hem och jag rusade ner i duschen och vi gjorde oss i ordning och stoppade in Daisy i bilen och åkte till Svärmor på middag. Vi fick lax till förrätt och jag börjar bli rätt trött på lax nu alltså... Till huvudrätt fick vi älgstek och potatisgratäng och till efterrätt glass. Det var en ovanligt trevlig kväll och vi var inte hemma förrän klockan var nästan tio. Och jag tog med Dixie ut i trädgården och vi lekte lite och den galna grannhunden kom ut och sprang grymtande längs med häcken och försökte hetsa Dixie, men Dixie följde med mig in fast galningen inte slutade hetsa och jag tappade tålamodet och skrek "håll käften hundjävel" för så pinsam är jag... Och för att få mig på andra tankar började vi på säsong två av GoT och rökte var sin liten cigarr.

I måndags var det dags att jobba igen och både min man och jag jobbade hemifrån. Och vi började inte alls så tidigt som vi hade tänkt oss för det var otroligt svårt att få upp ögonen. Men vi jobbade och jobbade och vid lunch orkade jag inte jobba längre så jag la mig i soffan och lyssnade klart på en ljudbok och när min man jobbat klart tog han med sig Dixie när han åkte och handlade och jag såg två avsnitt Vampire Diaries och vi hade majskycklingbröst med brysselkål och misslyckad aioli till middag och vi såg klart säsong fyra av Homeland.
Kycklingen och bryssekålen
Och till slut kom vi fram till julafton på ljuset
Igår åkte min man in till jobbet och jag jobbade hemifrån och det gick mycket bättre än dagen innan. Alla jyckarna var trötta och allra tröttast var Dixie som lät oss andra vara ifred hela dan. Jag slutade vid ett och såg ett avsnitt Parenthood och min man kom hem med sen lunch och när vi ätit fortsatte han att jobba en stund medan jag gjorde mig i ordning för att åka och handla. Vi behövde köpa nyårsälgen och jag behövde köpa julklappar till tjejerna, inte jyckarna alltså, människorna... Vi fick efter en lång jakt äntligen tag på vår älg, efter att ha varit på CityGross, Ica Maxi och Coop Extra hittade vi äntligen vad vi sökte på Ica Maxi i hamnen. Puh! Då var vi nästan på väg att ge upp och hade köpt en nödlösningsoxfilé. Klockan var mycket och jag var hungrig och hade inte fått tag på några julklappar så vi åkte hem för att börja på maten, men insåg att vi inte hade några av ingredienserna till pizza hemma, mer än mozzarella, så vi bestämde oss för att slänga ihop något med oxfilén vi nu inte behövde till nyår. Det blev oxfilé provençale med mängder med persilja och det var galet gott! Och sen såg vi GoT tills jag somnade...
Oxfilén

Inga kommentarer: