måndag, oktober 06, 2014

Trött, förkyld och stressad, men fin helg ändå...

Det hade varit skönt att börja veckan med att vara pigg och utvilad efter helgen. Men det är jag inte. Jag är hur trött som helst. Och förkyld. Och hade verkligen behövt vila bort förkylningen och ladda upp mig inför den här jobbiga och stressiga veckan jag har framför mig.

I fredags försökte jag sluta tidigt, men kom inte iväg förrän vid tre. Men jag hade tur med bussen för den stannade på min hållplats och släppte av mig, trots att den inte behövde. Och när jag kom hem hällde jag upp lite vin och tog fram lite förtugg och la mig i soffan och kollade Parenthood medan min man gick en långrunda med Dixie.

När min man kom hem förtuggade vi lite till och sen gjorde han jättegoda hamburgare med både det ena och det andra och pommes och chilimajo och vi såg Grey's och HTGAWM.

I lördags vaknade jag alldeles jättestressad eftersom Modern och Rolf skulle komma redan klockan fyra och vi hade inte städat eller förberett någon mat. Så efter frukosten, som bestod av bakeoffer, avocado, salami, parmaskinka, latte, kokosyoghurt och croissanter, så satte vi igång att städa. Och det var ovanligt roligt att städa och jag tyckte det var synd att vi inte hade lite mer tid på oss...
Dukat och klart
Dixie gillar inte när husse dammsuger... 
Och sen satte vi igång med maten. Vi hjälptes åt att skala två krabbor och det tog ungefär hur lång tid som helst. Plötsligt var klockan kvart i tre och jag skyndade mig in i duschen och var sminkad och påklädd halv fyra och då var det min mans tur. Jag fixade drinktilltugget och började på såsen och tittade till älgen och rotfrukterna i ugnen och bytte kuddfodralen i soffan och när jag tittade ut såg jag Modern och Rolf parkera och min man blev precis klar med sin rakning.
Krabbdelar som väntar på rensning
Vi drack champagne och åt rillette och jag öppnade mina presenter som bestod av en ansiktskräm och en buskpion och älgen stod i ugnen och vi åt krabbtoasten till förrätt och när vi var klara med den var älgen långt ifrån klar, så vi höjde värmen och såsen smakade inget så Modern och min man fick fixa till den och långt om länge och en flaska vin senare blev det äntligen dags att äta. Två timmar skulle det stått i ugnen, tror det var närmare tre... Men älgen blev perfekt rosa inuti och rotfrukterna och såsen blev hur bra som helst och nästan allt blev uppätet. Min man slängde ihop en tarte tatin och den var inte så god som jag tänkt mig, men den gick åt ganska bra ändå.
Champagneglasen är redo för champagne
Förrätten
Huvudrätten
Vid tio körde Modern och Rolf hem och vi gick ut med jyckarna och jag somnade i soffan när vi tittade på The Mindy Project.

Igår vaknade jag och var inte lika stressad, men fortfarande förkyld. Och vi åt samma som dagen innan till frukost och vi såg Scandal och sen fick jyckarna gå ut och vi fick gå och duscha och åka och hitta presenter till Beckas barn. Och klockan två mötte vi upp Katta för att födelsedagsluncha hos Becka med familj. Vi bjöds på tacogratäng och det var perfekt eftersom jag varit sugen på tacos en tid nu... Vid sju åkte min man och jag hem och jag parkerade mig i soffan med Parenthood medan min man rastade och matade jyckar och stekte var sin biff till oss. Och biffen åt vi medan vi såg Bones och sen gick jag och la mig och somnade ungefär meddetsamma.

Och i morse vaknade jag och ville stanna kvar i sängen och sova. Men det gjorde jag inte. Jag tog mig till jobbet och på måndagsmötet bet jag av en kindtand och messade till min man som fixade en akuttid hos tandläkaren till i morgon. Och på lunchen gjorde jag nya naglar som är ovanligt korta och det är faktiskt skönt att kunna skriva igen. Jag fastade och jobbade till fem och när jag kom hem stannade jag till och tittade på Mary Rose som blommade så fint i rabatten. Och sen åt vi middag, gick ut en runda med jyckarna, målade naglar (mest jag då alltså...) såg CSI och Criminal Minds och nu är det snart dags att sova.
Fina Mary Rose

Inga kommentarer: