tisdag, oktober 21, 2014

Svamplycka, 70-årsfest och Ikea

I lördags tog vi sovmorgon och åt sedan frukost i lugn och ro framför tv:n medan vi tittade på HTGAWM. Och sen packade vi in Daisy och Dixie i bilen och körde ut i bokskogen för att trötta ut jyckarna med en skogspromenad. Och så hoppades vi ju på att hitta en trattkantarell eller två... Och det gjorde vi faktiskt. Vi fyllde faktiskt två hela bajspåsar med trattkantareller. Långt över förväntan alltså...
Fina svampar i skogen
Daisy satt mest och väntade
Ett gäng fina trattar växte i mossan
På vägen hem körde vi inom Burlöv Center och köpte en bukett blommor och en liten flaska champagne till Svärmor som firade sin 70-årsdag på kvällen. Och när vi kom hem skulle vi egentligen börja göra oss vackra, men jag skulle bara... Och plötsligt var det bråttom och min kofta luktade funky och jag hittade ingen annan så jag fick spraya ner mig med parfym och jag lockade håret som inte ville stanna lockigt och min man var så snygg så snygg i svarta jeans, vit skjorta och svart sammetskavaj och vi rusade till bussen och kom fram till Stadsparkscaféet i Lund först av alla. Och satte oss ner och pustade ut med öl och vin tills de andra dök upp. Svägerskan hälsade såklart inte, en väninna till Svärmor granskade mig ingående och hennes man försåg sig från faten och skickade dem vidare innan jag hann lägga upp på min tallrik. Men maten var jättegod, jag åt mest entrecôte, skulle tagit lite av fläsksidan också kände jag när jag provsmakade min mans... Det fanns kycklingfilé och karré också och kanske skulle jag provat lite karré...? Tillbehören bestod av pommes, potatisgratäng, gurksallad med getost, tomatsallad, ugnade rotfrukter, olivröra, parmesanmajonnäs och tryffelmajonnäs. Väldigt gott alltihop och jag blev alldeles, alldeles proppmätt.
Min man och jag väntar
När det var dags att gå skulle min man och jag först gå på toaletten och när vi kom ut hade alla gått och restaurangen stängt och låst. Så en i personalen fick rusa och låsa upp för oss. Som tur var hade i alla fall de andra inte hunnit gå iväg än.
Fin men märklig konst
Vi promenerade hem till Svärmor där det bjöds på tårta och hur någon orkade äta tårta efter middagen övergår mitt förstånd. Men de åt och åt och åt och jag drack päronlikör och halv tolv var det dags för min man och mig att rusa till bussen. Vi var hemma vid halv ett och det var alldeles ljummet ute, så vi satte oss i trägården med var sin liten cigarr.

I söndags tog vi också en liten sovmorgon och åt frukost i soffan och bestämde oss för att bara ta det lugnt. Men framåt eftermiddagen blev jag sugen på att göra något, så vi åkte till Ikea där vi köpte ljus och servetter. Som vanligt. Och sen åkte vi till Emporia för att köpa middag och jag råkade köpa en klänning på Indiska. När vi kom hem dukade jag fram lite förtugg som vi åt medan jag spelade musik och till middag hade vi biff, klyftisar, trattkantareller, sparris och aioli. Och sen såg vi Scandal och Bones tills vi gick och la oss.
Förtugg!

Inga kommentarer: