onsdag, oktober 29, 2014

Födelsedagsfirande, tjejsöndag och migrän

I lördags firade vi min födelsedag igen och jag vaknade och hade alldeles för ont i den stukade foten för att vara till någon egentlig nytta. Så jag satt mest omkring och delade ut order och spelade musik. Fast lite nytta gjorde jag nog. Jag dammade och plockade undan och gjorde skagenröra och aioli och  misslyckades med majonnäsen till skagen och förstår inte hur?

Halv sju hade vi gjort oss vackra och Katta och Becka och hennes man knackade på och jag fick en sån fin karaff med tillhörande glas i present! Och vi drack crémant de bourgogne och åt kex med delice de bourgogne och väntade på att maten skulle bli klar. Vi hade som sagt Toast Skagen till förrätt och gratinerat lamm med rostad vitlökspotatis och rostade svartrötter, jordärtskockor och spetskål och rödvinssås (som faktiskt blev god) och aioli till huvudrätt. Och till efterrätt svängde min man ihop friterad camembert med hjortronsylt. Och det var faktiskt så gott och jag är så glad att min man är så snäll och rar som lagar maten när jag har mina misslyckade dagar. (För jag misslyckades inte bara med majonnäsen, jag fick även en fluga i vinet, rödvinssåsen vägrade tjockna, jag spillde ner hela mig och duken, hade så ont i foten att jag inte kunde ha högklackat och misslyckades med min makeup...).

Vi pratade massor och lyssnade på musik massor och åt massor och jyckarna uppförde sig så himla bra och vid två (halv tre?) gav gästerna upp och jag fattar inte att klockan kunde bli så mycket?

I söndags steg min man upp och åkte iväg och spårade med Dixie och jag hade sovmorgon och tillbringade dagen i soffan med Dolly och Daisy och jag var så trött. Det kändes som om den senaste månaden hann ikapp mig och översköljde mig med en fruktansvärt djup trötthet och mina ögon ville bara stänga sig, men jag vägrade slösa bort min lediga dag med att sova. Så vi kollade på Parenthood och läste Stalker tills min man kom hem med Dixie. Och Dixie hade varit jätteduktig och inte alls glömt bort hur man spårar... Vi åt lite rester till middag och såg Scandal och jag kände att jag var på väg att få migrän så jag tog två nattpanodil innan jag gick och la mig.

Och vaknade i måndags morse och hade fortfarande ont i huvudet och bestämde mig för att stanna hemma. Jag tillbringade dagen i soffan medan min man satt och jobbade i matrummet. Och jag läste ut de 30 sidor jag hade kvar i Stalker och slötittade lite på Parenthood och framåt kvällen kände jag mig piggare och började på en ny bok, Kråkflickan, och kunde inte sluta. Och vi åt Biff Rydberg till middag och såg Criminal Minds och sen ville jag gå och lägga mig med två nattpanodil.

Igår hade jag också ont i huvudet men gick och jobbade ändå och började dan med en treo och fortsatte med att fasta. Och när jag kom hem var min man inte hemma och jag hade inga nycklar så jag satt på trappan och läste en stund. Och min man lagade fiskgryta och jag låg och läste och vi såg The Flash och min man spacklade en vägg och jag funderade på att diska men låg och läste och när vi gick och la oss fortsatte jag att läsa.

Idag har jag också ont i huvudet och började dagen med att gå inom Hemköp för att köpa frukost på väg till jobbet. Ikväll åt vi biff, klyftisar och aioli för att motverka fiskgrytan vi hade till lunch. Den var faktiskt inget vidare. Alldeles för grå och färglös och jag associerade minimajsen med fiskskelett... Mina naglar är halloweenmålade och i morgon är det torsdag och på fredag är jag ledig. Nu ser vi Under The Dome.

Inga kommentarer: