torsdag, oktober 16, 2014

Födelsedag på Operakällaren, konferens och fest på Nalen, en stukad fot, Syrran på besök och nästan fredag igen

Vi förfirade min födelsedag i onsdags. Min man hade köpt en fin bukett blommor och han gjorde en liten tallrik med förtugg som jag åt medan jag tittade på Parenthood och min man lagade kvällens middag. Vi åt biff och klyftisar och skockor och aioli och tittade på tv och packade min väska och gick och la oss i tid.
Födelsedagsbuketten
Förtugget
Och klockan fyra vaknade jag och hade ont i magen. Jätteont! Och fortsatte att ha det och kunde inte somna om. När klockan ringde var jag allt annat än redo att fylla år och åka till Stockholm. Men min man gav mig en fin present (nytt skal till telefonen) och jag steg upp och gjorde mig i ordning och hoppades på det bästa. Och vid nio kände jag mig lite bättre och åt lite av den fina frukosten min man dukat fram och plötsligt var klockan mycket och min man körde mig och min jätteresväska till kontoret där jag mötte upp de andra.

Vi åkte till Kastrup och checkade in våra väskor och drack gratis Amarula och jag köpte mig en liten flaska vin till förfesten. Och sen åt vi pizza och jag drack vin, allt för att lugna nerverna. Och Mr T var så gullig och överlämnade en födelsedagspresent för att jag följde med till konferensen trots att det var min födelsedag. Vi gick på planet och jag satt bredvid Josefin och vi gick genom hela taxfreekatalogen och sen löste vi korsord och det gick över förväntan att flyga faktiskt.
En elefant på hotellet
Framme i Stockholm var det regnigt och höstigt och vi lämnade våra prylar på hotellrummet och gick upp om Stockholmskontoret och en kort sväng på stan för att få lite luft. Och sen var det hög tid att göra sig i ordning. Och jag duschade och lyssnade på musik och drack vin och lockade och sminkade och piffade och kände mig ganska respektabel när vi steg in på Operakällaren där kvällens firande av vår käre VD skulle ta plats. Jag låtsades förstås att det var för min skull vi var där...
Mina bordsherrar var väldigt trevliga och maten galet god och det skålades både för VD:n och för mig och det var en mycket trevlig kväll som slutade med att jag stupade i säng vid ett.
Fint dukat på Operakällaren
Kvällens meny
Första förrätten, någon slags ägg i kokt grädde
Pilgrimsmussla
Kalvfilé och kalvbräss
Äppleterrin
Arbetskamrater
Jag sov såklart väldigt dåligt på natten och var allt annat än utsövd när det var dags att stiga upp på fredagen. Men hotellfrukosten var god och promenaden till Nalen var uppfriskande och latten jag köpte på vägen ditt lite uppiggande. I alla fall, det var en mycket intressant dag full av presentationer och analyser och musik och lunch med tv-seriesnack. Och klockan fyra gick vi tillbaka till hotellet där vi gjorde oss i ordning för vårt 15-årsfirande. Jag funderade kort på att sova en stund, men insåg att det förmodligen skulle göra mig ännu tröttare... Så jag hoppade in i duschen och hällde upp lite vin och piffade och sminkade mig tills det var dags att promenera tillbaka till Nalen.
Höstpromenad genom Stockholm
Konferenslunch
Eftersom jag skulle upp och flyga halvtidigt lördagmorgon, drack jag bara två öl. Synd när det är fri bar... Men vattnet var gott och buffén var god och jag åt alldeles för lite, skulle tagit mer av laxcheescaken alltså. Vi pratade och tittade på folk kvällen gick fort och vi gick tillbaka till hotellet och jag somnade såklart meddetsamma.
Festbuffén
Jag sov såklart dåligt ännu en natt och klockan fem kunde jag absolut inte somna om. Och låg och vände och vred mig tills klockan blev sex, då det kändes okej att vakna. Frukosten öppnade inte förrän halv åtta, så jag surfade och duschade och packade och försökte få tiden att gå. Och halv åtta var Josefin och jag nere i matsalen, först av alla. Och en stund senare gjorde Mr T oss sällskap och efter frukosten tog vi en taxi till Arlanda och luktade på parfymer och tog flyget hem. Josefin och jag roade oss med Hemmets Journal och korsord och det gick ännu bättre att flyga hem. Faktiskt så att jag nästan kände det som jag gjorde innan jag blev flygrädd. Så jag hoppas att jag kommer ur min onda spiral och kommer in i en god i stället...
Hotellfrukost

Min man mötte mig på Centralen, inga hundar följde med eftersom de lyckats bli magsjuka medan jag var borta, och när vi kom hem hoppade jag in i duschen medan min man lagade lunch. Blinier, champagne och födelsedagspresenter fick jag eftersom vi firade min födelsedag. Fast även om jag blivit jättefint firad, så känns det som om jag aldrig fyllde år i år... Och efter den goda, goda lunchen och de fina, fina presenterna, la jag mig i soffan och slumrade medan min man började på middagen.
Blinier
Vi åt oxfilé med löjromskräm och potatisterrin och drack gott vin och såg Grey's och HTGAWM och jag missade ett trappsteg i trappan i mörkret och trillade raklång och stukade foten. Men sen sov jag faktiskt som en stock ända till nio.
Oxfilén
Efter en sen söndagsfrukost åkte vi och mötte Syrran och hon hade med sig fina fina presenter, bland annat en ekollonvas som jag ser fram emot att ha en ek i. Eftermiddagen tillbringade vi med att hänga i soffan och lösa korsord och min man svängde ihop en pizza eller två och vi kollade Nashville och Mindy och gick och la oss.

Måndag morgon sa jag hejdå till Syrran och åkte till jobbet och fastade hela dan och när jag kom hem åt vi middag och sen åkte vi till Blomsterlandet där jag köpte mig en Sophora och sen åkte vi hem och tittade på CSI och Criminal Minds.

I tisdags jobbade jag hemma eftersom jyckarna fortfarande inte var helt friska från sin magsjuka. Jag fick riktigt mycket gjort och jobbade till fem och när min man kom hem åkte vi till Alnarp för att hitta ekollon och efter ganska mycket letande hittade vi faktiskt några som vi la i blöt när vi kom hem. Och sen lyxade vi till det med Vacherin en helt vanlig tisdag.
I Alnarpsparken
Nästan som ett spökslott
Igår jobbade min man hemma och när jag kom hem var jag så trött, så trött och min man hade nästan maten klar och vi åt och tittade på Homeland och kom i säng innan tio.

Och idag skulle man kunna tro att jag är pigg och utvilad, men jag har åter igen sovit dåligt och jag tänkte stiga upp och börja jobba tidigt eftersom jag jobbade hemifrån idag. Men jag orkade inte. I stället låg jag kvar i sängen och spelade spel och surfade ända tills min gick till bussen klockan åtta. Då gick jag ner och började jobba. Men det var tur att jag inte börjat tidigare eftersom ekonomiprogramsservern krånglade och behövde en omstart och den gjordes strax efter jag satt igång min dator.

Jyckarna är bättre i magen, faktiskt helt bra efter en vecka med majsvälling till lunch och middag, och har gjort mig sällskap i soffan hela dan och jag har fått massor gjort och nu ska vi laga middag och sen ska vi titta på tv och i morgon är det fredag!

Inga kommentarer: