måndag, september 22, 2014

Höst och sommar i Stockholm

Idag är nog första riktiga höstdagen. Det har varit kyligt och klart och lite sol. En stor kontrast mot helgens soliga sommarvärme. Och nu i kväll har vi tända ljus. Mysigt, men samtidigt lite vemodigt. Att sommaren är slut och hösten är här...

I fredags tog jag på mig mina nya stövlar och tog tåget till Stockholm. Stövlarna hade jag egentligen tänkt skicka tillbaka eftersom de var för små, men i fredags när jag tog på dem, passade de hur bra som helst. Så det var ju en himla tur att jag provade dem igen innan jag skickade tillbaka dem. I alla fall, jag tog tåget till Stockholm och roade mig med att fixa med min telefon eftersom jag råkade ladda ner ca 7000 låtar som jag inte ville ha på telefonen... Det var såklart inte det enda jag roade mig med, jag åt en räkmacka och drack lite vin och läste och surfade och lyssnade på musik också...

Syrran mötte mig vid tåget och tillsammans hämtade vi Bebisen på dagis. Hon var lite blyg för mig först, men när jag överlämnade Tinky Winky gick det över. Vi promenerade hem i sakta mak och när vi kom hem fick Syrran sin födelsedags present och Bebisen fick resten av Teletubbiesarna och hade fullt upp en stund.
Glad Bebis med Tinky Winky
Promenad genom skogen
Vi klättrade i berg också (mest Bebisen)
Tinky Winky, Dipsy, Laa-Laa och Po
Vi skulle ätit Vacherin Mont d'Or till middag, men den var tydligen inte tillgänglig i Stockholm, så vi åt dess kusin i stället och det var faktiskt (nästan) lika gott.
Smält ost och köttprodukter
Jag sov inte jättebra och när jag vaknade hade jag sovit konstigt på min axel och kunde knappt röra den. Men vi åt lyxig frukost och gjorde oss i ordning och åkte till Skansen. Och innan vi gick in åt vi lunch på Blå Porten, jättegod spenat- och fetaostpaj

Pajen
Det var kö för att komma in på Skansen, men väl inne märktes inte alla människor. Vi strosade runt och jag såg delar av Skansen jag inte sett innan. Stadskvarteren var hur fina och mysiga som helst och tuppar och hönor sprang runt på gatorna. Syrran köpte kanelsnäckor vi fikade på och vi var inne och tittade i ett 30-talshus och vi såg ett gammalt Konsum.
Mysiga stadskvarter
Stadskvarter med en höna
Inne i 30-talshuset
Vi tittade i koloniträdgårdar och kryddgårdar och var på Lill-Skansen där Bebisen tittade på grisar. Sen gick vi till björnarna där Bebisen såg en skata och hos älgarna såg hon en boll. Vi såg lodjur och ugglor och en säl och en häst och klockan var väl nästan fyra när vi inte orkade mer. Syrran och jag alltså. Bebisen hade nog orkat en stund till...

Vi åkte hem och pustade ut och när Svågern kom hem sprang Bebisen och berättade för honom om dagens besök på Skansen och jag tycker det är helt fantastiskt att hon som är så liten kan berätta så förståeligt vad hon har varit med om! Och sen lagade vi Biff Rydberg och Syrran och jag var slut och tittade på Antikduellen tills det var dags att sova.

Och jag sov och jag vaknade klockan sex och låg och kollade nagellack tills de andra steg upp vid åtta och vi åt lyxfrukost igen. Och Bebisen hjälpte mig att packa väskan och skulle följa med mig hem ,sa hon. Och Mohammed la sig i  min väska och skulle väl följa med mig hem han också. Men Syrran och Bebisen följde mig till tunnelbanan och jag fick åka hem helt själv.

Jag åt en trerätters på tåget och drack min lilla vinflaska i fyra timmar medan jag läste och lyssnade på musik och märkte inte att tåget var nästan 45 minuter sent.
Jag hade fin utsikt från tåget när vi stod stilla på grund av banarbete
När jag landade på Centralen kom min man och mötte mig tillsammans med Daisy och hon blev helt tokig och hoppade och skuttade så jag fick stoppa in min tomma vattenflaska i munnen på henne så hon lugnade ner sig. Och när jag äntligen var hemma hoppade jag in i duschen och min man lagade middag och vi åt världens godaste oxfilé med stark potatissallad och tittade på Under the Dome och gick och la oss tidigt.

Inga kommentarer: