tisdag, september 30, 2014

Försvinnande helg

Daisy och jag steg upp och sprang i igår morse igen. Trots att jag egentligen inte orkade eller var sugen, men jag var ju vaken, så varför inte...? Det gick trögt och Daisy var trög och det var dimmigt och höstigt och jag orkade bara tre kilometer. Men tre kilometer är ändå tre kilometer och jag är inte missnöjd på något vis. Trots att vi inte var på topp, varken Daisy eller jag.

I morse steg jag inte upp och sprang. Min man tog flyget till Stockholm i morse och steg upp redan halv fem. Och jag hade svårt att sova efter det. Och när jag väl somnade hade jag svårt att vakna. Så jag steg upp och tog med mig Daisy och Dixie på en runda och sen Dolly. Och nu ligger de i köket och sover, jag sitter i vardagsrummet och jobbar. Borde sitta vid matbordet, men soffan är ju så skön och tv:n är ju sånt trevligt sällskap.

I fredags när jag kom hem från jobbet åt jag lunch och tittade på Parenthood och när lunchen var uppäten fortsatte jag att titta på Parenthood samtidigt som jag dammade av lack och sorterade ner dem i lådor. Och sen fortsatte jag att fixa och piffa och städa och damma hemmet och jag plockade till och med en stor bukett blommor och satte på matbordet. Och sen kom min man hem med fler blommor och en ny telefon till mig. Och medan jag förberedde kvällens förtugg och middag tog han med jyckarna till Spille så att de skulle vara riktigt trötta när vi skulle äta.
Blommor från trädgården
Jag gjorde fuskjalapeñopoppers genom att fylla krustader med hot jalapeñjoost och köra dem i ugnen tills osten smält. Dem åt vi i trädgården framför den tända brasan medan vi rökte var sin cigarr. Och sen gick vi in och satte Vacherinen i ugnen och åt den med salami och parmaskinka och bröd och tittade på Antikduellen och Scandal och How To Get Away With Murder.

I lördags sov vi ända till åtta! Och medan min man lagada amerikanska pannkakor var jag ute med Dixie. Och sen åt vi pannkakor och blåbärssylt och lönnsirap och bacon... Efter frukost och hundrundor körde vi till Byggfabriken där vi (äntligen) köpte nya handtag till toadörren både uppe och nere. Och sen körde vi runt och tittade på kakel och hittade väl ett som skulle kunna funka.

När vi kom hem satte jag mig i soffan med Dolly och Daisy, medan min man städade trädgården tillsammans med Dixie. Och till middag lagade han en fantastiskt god älggryta som vi åt medan vi tittade på Grey's.
Älggrytan
I söndags åt vi bullar till frukost och sen gick vi en lång runda med Daisy och Dixie och sen åkte vi till Hornbach och köpte en sån grej som är i dörren, låskassett kanske det heter? Och när vi kom hem satte vi i gång att byta dörrhandtag till toan där nere och det tog en evighet! Över en och en halv timme höll vi på att mäta och såga och borra och mecka och pilla och klippa och skära innan vi fick till det. Sen åt vi lunch och satt i solen och rökte innan vi kände oss redo att ge oss i kast med toadörren där uppe. Men då visste vi i alla fall vad vi hade att vänta oss, så det tog inte riktigt lika lång tid. Snyggt blev det i alla fall och vi fattar inte varför det tog oss 9 år att byta? Bara tre handtag kvar att byta nu. Förhoppningsvis tar det inte oss 9 år... Vi hade biff och klyftisar till middag och såg Gotham som verkar vara en lovande serie.
Fin toadörr
Igår jobbade jag och hade ont i magen och gick hem vid två och la mig i soffan och tittade på Parenthood hela eftermiddagen. Och min man lagade massor med mat så att jag inte ska svälta ihjäl nu när han är i Stockholm. Och sen såg vi Antikduellen och CSI. CSI har vi ju inte sett på en himla massa år (7 eller 8 kanske?). Det finns inte att streama och det är för dyrt för att köpa, så vi hoppade in på första avsnittet av säsong 15 och det gick ju precis lika bra. De CSI:ade precis som vanligt och de som var med sen förr såg äldre ut, men annars var det sig likt.

Och jag undrar om jag ska sticka ut och springa i eftermiddag, eller om jag bara ska strunta i det och sitta hemma och kolla tv i stället...?

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Wow vilken fin bukett!!!

åsa sa...

Eller hur?! Och tänk att allt fanns i min trädgård! :-)