söndag, augusti 31, 2014

Trädgårdslördag och översvämmad söndag

Igår bestämde vi oss för att ha trädgårdslördag och för att kunna ha det behövde vi ta en liten tur till Plantagen. Och när vi kom dit höll de på att stänga för gott och hade inget att erbjuda oss. Så vi åkte till Plantagen i Lund i stället. Jag kände mig inspirerad och köpte växter till en höstkruka och min man plockade på sig torvblock och rosjord. Och eftersom vi redan var där, kunde vi ju inte låta bli att ta en tur inom Miljögården, där jag ville ha ungefär allt och hade råd (och plats) med ungefär inget...
Min fina höstkruka
Min mans torvblocksprojekt
När vi kom hem satte vi igång grillen och grillade korv med bröd till lunch och sen la min man på tunna revben. Jag planterade en fin höstkruka och min man la torvblock. Och när vi var klara med trädgårdsarbetet njöt vi av kvällen med en cigarr och ett glas vin på nedre däck, innan vi gick in och gjorde klart kvällens middag som bestod av tunna revben, klyftisar och aioli. Och sen såg vi Under the Dome, Dads och Bones och jag somnade i soffan.

Och inatt har jag inte sovit så bra. Det har regnat och åskat mest hela natten. Och när jag vaknade klockan sju regnade och åskade det fortfarande. Och det slutade aldrig regna. Det har fortfarande inte slutat regna. Jag har nog aldrig varit med om att det regnat så mycket så länge... Jag tog ett kort på garagetaket som ett litet bevis på att det ösregnade. En halvtimme senare tittade jag ut i trädgården på baksidan. Då låg i stort sett hela gräsmattan under vatten. Det var helt overkligt! Vi hade en sjö i trädgården. Nedre däck var verkligen nedre däck. Vi åt frukost, det var lite uppehåll, vi gick ut med hundarna, de tyckte inte det var helt okej att behöva vada över en liten flod för att komma till trottoaren på andra sidan gatan. Och sen började det att ösregna igen. Så vi gick in. Och min man dammsög upp vatten från källaren och jag gjorde annat och sen hjälpte jag till att kasta, kasta, kasta en massa skräp från källaren. Sånt som inte borde varit där från början. Och det kändes så tillfredsställande! Men jag tröttnade och gick upp och satte mig framför datorn och min man tröttnade och kom och gjorde mig sällskap. Och nu har vi ätit lammfilé och potatisgratäng och rödvinssås och tittat på Bones och The Glades och snart är det dags att sova. I morgon är det måndag. Och september. På torsdag och fredag ska jag försöka sluta tidigt...
Tända ljus till frukost
Regn på garagetaket
Översvämning på gatan... 
Daisy och Dixie har bråttom hem
Uterummet är lite översvämmat (mattorna flyter...) 
Utsikt från övre däck... 
Dixie flyr vattenmassorna!

Inga kommentarer: