lördag, augusti 02, 2014

Svettigt i Göteborg

I lördags tog vi tåget till Göteborg och innan vi hoppade på tåget köpte vi med oss smørrebrød och när vi åt dem på tåget spillde jag ner mig. Såklart. Eftersom det är så jag gör...  Vi läste hela vägen och tågresan gick fort.
Smørrebrødet
När vi hoppade av i Göteborg var det overkligt varmt och himlen var mörk och vi hörde åskan på avstånd. Vi gick till hotellet och pustade ut och jag bytte tröja och sen gick vi till Trädgårdsföreningen och jag blev helt förälskad! Vilket ställe alltså! Massor med fina rosor och planteringar och växthus och jag försökte fota allt, men såklart hade jag inte laddat batteriet till kameran innan vi åkte så den blinkade rött hela tiden... Men jag fick ändå fotat en del. Och en kvinna kom fram till oss och erbjöd sig att ta ett kort på oss för vi såg så förälskade ut, men jag avböjde... Hon envisades nästan lite... Gulligt! Sen började det att regna så vi satte oss under ett parasoll och drack öl och vin och när solen sken igen fortsatte vi att promenera. Och hamnade på Nordstan och när vi skulle gå ut ösregnade det så vi köpte ett paraply för att kunna ta oss till hotellet.
En sån här kinesisk ros vill jag ha!
Jättefint på Trädgårdsföreningen
Också från Trädgårdsföreningen
Där fanns mycket att inspireras av till nästa års sommarkrukor
Min man och jag strosar runt i Göteborg
Jag mådde inte så bra så vi vilade och drack vatten en stund innan vi tog oss ut för att hitta en restaurang och vi var båda sugna på kött, men såg bara en pizzeria fast plötsligt låg den där. Restaurangen där de serverade kött. Så vi gick in och åt och det var hur gott som helst och efter ett glas vin eller två och ett par tuggor kött, så kände jag mig bättre.
Galet god Picanha!
Vi gick tillbaks till hotellet och försökte få rummet lite svalare och lyckades inget vidare. Och det kändes som om jag inte sov på hela natten. Men det gjorde jag förstås...

På söndagen mådde jag fortfarande inte så bra, men drack mängder med vatten och knaprade alvedon och efter en rejäl hotellfrukost kunde vi promenera bort till Liseberg. Och det var varmt. Galet varmt! Svetten rann mest hela tiden. Men Liseberg var jättefint och vi gick runt och tittade och fotade och åkte inget alls och åt lunch och sen vann vi 2 kg M&M och köpte Lisebergskaniner till jyckarna och sen gick vi runt i Göteborg lite till och när vi kom till hotellet insåg vi att vi inte orkade äta någon middag så min man fixade islatte och en bulle till oss. Och sen såg vi Homeland. Och jag sov kanske aningen bättre än natten före...
På Liseberg
Min man och jag på Liseberg
Kul kanin på Liseberg
Vår vinst som min man sedan la på utblåset från minikylen på hotellet så att hälften av våra M&M smälte...
Jag mådde fortfarande inte helt bra på måndagen och fortsatte att äta alvedon och dricka massor med vatten och kanske var jag lite kinkig också. Men vi åt frukost och promenerade bort till Göteborgs konstmuseum där vi tillbringade hela förmiddagen. Och jag älskar verkligen att gå på museum och borde göra det oftare! Vi lunchade på Mr. P och jag åt en fantastiskt god råbiff! Och sen promenerade vi genom stan igen och fotade allt vi kunde se och jag köpte nya trosor eftersom jag räknat fel och inte ville åka tåg troslös och jag köpte hårprodukter för det hade jag visst inte tagit med mig alls... Och vi gick till hotellet och fräschade till oss och promenerade till Trädgår'n där vi åt middag och ärligt... De som jobbade där var inte speciellt effektiva... De rusade runt som yra höns och verkade otroligt stressade och vi fattade inte varför, för så mycket folk var det inte och hade någon av dem bara haft något i händerna när de rusade runt så hade de nog kunnat få hur mycket gjort som helst... Men vi åt och drack och det var gott, även om vi först fick fel vin och jag inte ville ha det vinet de försökte ge oss. Tyvärr missade vi början på Doug Seegers eftersom personalen segade, men det vi såg var tillräckligt bra och kompenserade mer än väl.
På konstmuseum
Vanessa Baird var nog inte min kopp te... 
Gott med en kall öl i värmen
Råbiffen var galet god alltså!!!
Dwight spelar och står i
Min man och jag hamnade ju ganska långt bak, men såg bra ändå och kände oss nöjda, men när det blev paus försvann hälften av publiken för att köpa öl och vi befann oss plötsligt nästan längst fram. Och när Dwight Yoakam började var jag redan varm och svettig. Men jag gav upp och brydde mig inte om att svetten rann och att klänningen var plaskvåt, jag dansade och sjöng och hade det hur bra som helst tillsammans med min man och konstaterade att alla andra var ungefär lika svettiga. Men när konserten var slut efter drygt två timmar var det skönt att komma ut i den ganska svala sommarnatten.

Dwight var ingen muntergök och det hade jag knappast förväntat mig heller, han slösade inte någon tid på onödigt snack och det gjorde faktiskt inte något, men ösig var han och många hittar blev det, kan knappt komma på någon jag saknade nu såhär i efterhand?

I tisdags när vi ätit frukost gick vi till centralen och låste in våra väskor och såg Doug Seegers springa till tåget och sen gick vi ut en sväng på stan för att hitta ett Espresso House där vi kunde dricka en islatte innan tåget skulle gå. Men vi gick och gick och gick utan att se ett endaste, vilket var mycket märkligt eftersom de annars brukar dyka upp som svampar. Till slut hittade vi ett på NK och där satt vi i skuggan på uteserveringen och läste och tittade på folk tills det var dags att gå till centralen. Och på centralen åt vi lunch innan vi hoppade på tåget som tog oss hem.

Och när vi kom hem hoppade jag i duschen och min man in i bilen för att hämta jyckarna och sen lagade vi biff och aioli och klyftisar och tittade på Homeland och firade Dolly, som fyllde tolv år, med fiskbullar i hummersås och Lisebergskaniner.
Födelsedagsgrisen

Inga kommentarer: