onsdag, augusti 13, 2014

Sniglar och bearnaise

Det blev ingen tur till Emporia i fredags. Katta och jag satt och pratade och pratade och plötsligt var klockan över två och jag insåg att jag lika gärna kunde åka hem. Och var hemma tre. Och satte mig i trädgården med Dolly och ett glas vin och en bok och satt där tills min man kom hem och gjorde mig sällskap strax efter fyra. Daisy och Dixie kom också ut och medan min man och jag åt parma och salami, slogs jyckarna som galningar. Skönt att det är lite svalare nu så att de orkar leka så Dixie blir trött.
Fredagsbuset
Min man gick in och lagade världens godaste (och största) råbiff och jag satt kvar ute och läste en stund till. Råbiffen var verkligen jättegod! Så god att till och med min man kunde äta alldeles rått kött. Vi satt ute och åt och lyssnade på musik och rökte cigarr tills det var mörkt och när vi skulle gå in trampade jag på en snigel. En pantersnigel. Barfota. Jag fick panik! Och sprang hysteriskt in och min man fick tvätta min fot och han tvättade och skrubbade och jag var nästan beredd att amputera foten för det var så otäckt och när den var ren och vi skulle gå och lägga oss, fick den ligga utanför sängen.
Mmmm... Råbiff med pommes!
I lördags var jag trött och hängig hela dan och gjorde väl inget alls, förutom att läsa lite, oroa mig för min man när han klättrade på byggnadsställningar, sova middag... Och eftersom det var lördag, var det min tur att laga maten och jag hade tänkt göra bea, men den blev inte bra alls. Väldigt god smak och så, men den tjocknade aldrig. Tror att äggulorna var för små och kanske hade jag lite mer vätska än vanligt. Borde hällt i en äggula till... Men god var den, som sagt, trots allt.

I söndags kände jag mig fortfarande trött och hängig, men vi åkte till Spille med jyckarna och de sprang och busade och Dixie blev helt slut och jag med. Så jag låg i soffan och läste och framåt eftermiddagen kände jag mig lite piggare och vi grävde i rabatterna och rensade ogräs tills vi inte orkade mer och satte oss i skuggan med en cigarr och en bok och Syrran ringde och mannen lagade pizza med påsbea (bästa kombon!) och vi såg klart The Walking Dead och började på säsong 6 av True Blood.
Jag försökte fånga alla tre på samma bild.
Dixie la sig att sova i rabatten... 
Cigarrpaus
I måndags steg vi upp tidigt och sprang en sväng innan jobbet och för att vara måndag gick det väldigt bra. Och jag jobbade och fastade och hade en klipptid halv fyra. Och hon färgade och klippte och jag känner mig blond och korthårig, för hon klippte väldigt mycket. Alldeles för mycket. Tycker jag. Och jag var hemma vid halv sju och min man hade maten klar och vi åt och såg True Blood och jag fick ont i huvudet och tog en treo.

Igår steg vi upp ännu tidigare och sprang en sväng innan jobbet och för att vara tisdag gick det inte lika bra. Men det gick och jag duschade och åkte till jobbet och på lunchen åt vi mexikanskt och planerade kräftskivan och på eftermiddagen jobbade jag hårt och glömde nästan att gå hem. Men jag gick hem och vi städade lite i matrummet och åt och gick ut med hundarna och såg True Blood och gick och la oss.

Och jag har abstinensbesvär och vill se mer The Walking Dead och Homeland, men snart börjar alla serier och jag får min dagliga dos igen och hinner nog inte sakna så mycket...

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Nämen missade jag att se att du var nyfriserad när vi träffades?!! Jag brukar ju se det :-).

Låter mumsigt med råbiff, önskar att jag hade vågat testa, minns att jag tyckte det var hur gott som helst när jag var liten...

åsa sa...

Hehe... Jag hade håret uppsatt 😄

Ja, det är galet gott alltså! Råbiff! Mmmm...