tisdag, juli 08, 2014

Tisdag (127/365)

Jag måste ju ändå säga att jag är imponerad. Av mig själv. Av att jag, dessa två semesterdagar, stigit upp innan sju, innan halv sju faktisk,t och dessutom stuckit ut och sprungit innan åtta. Igår steg jag i och för sig inte upp förrän strax efter sju eftersom jag låg och läste men ändå... Idag steg jag upp strax efter sju och satte mig vid datorn (datorerna) och ordnade med iTunes (det där projektet som aldrig verkar ta slut...).

Och nu har vi varit ute och sprungit fyra kilometer och det gick avsevärt mycket bättre än igår. Jag svettades som en gris och svettas fortfarande, men väntar med att duscha eftersom vi ska trädgårdsarbeta och ändå smutsa ner oss. Rosor ska planteras och gödslas och bindas upp, ogräs ska rensas, gräset ska klippas...

Vi åkte till Flyinge igår. Daisy och Dixie följde med eftersom vi tänkte ta med dem på en sväng i Skrylle efteråt, men när vi hoppade ur bilen i Flyinge slog värmen emot oss. Det var galet varmt! Overkligt varmt! Vi insåg att jyckarna inte kunde stanna i bilen ens med öppen baklucka, så de följde med oss in på plantskolan. Jag blev förälskad i ett gäng rosor, men köpte bara två. Blommor till trappan hittade jag inga. Eftersom det var galet hett och jyckarna bara flåsade och mannen och jag bara svettades, blev det ett kort besök och vi bestämde oss för att strunta i Skrylle. Och det visade sig vara helt rätt beslut för när vi körde hem började det att ösregna och åska och vi såg knappt vägen framför oss och när vi kom hem satt Dolly i ett hörn och såg ynklig ut. Och eftersom det aldrig slutade att regna, sysselsatte vi oss med lite hemmapyssel. Min man satte upp den nya taklampan och jag surfade svarta porslinspantrar. Och sen satt jag och suktade över rosor. Det senaste är nu att jag vill ha krämfärgade rosor. Finns ju så många oemotståndliga!
Tuscany i regn
Tuscany i sol
Jacques Cartier 
Cirkusrosen Perfume
Och nu har det plötsligt gått över en timme och jag har hunnit vara ute med Daisy och läsa Allt Om Trädgård och kommit på att vi ska kanta rosenrabatten med lavendel och längtar redan till våren då jag ska ta sticklingar på våra lavendel så vi slipper köpa flera hundra plantor... Fast jag såg också att det finns vit och ljusrosa lavendel och det hade varit väldigt fint att spränga in bland de lila...

Inga kommentarer: