söndag, april 27, 2014

Pollen och marängrulltårta (58/100)

Jag är så trött. I ögonen. Pollensäsongen tar knäck på mig i år. Ögonen rinner och näsan rinner och rester av förkylningen sitter kvar i hals och öron. Jag äter allergitabletter och tar ögondroppar och nu har jag köpt nässpray också. Och hoppas att björkpollenen snart ger upp för i år. Så att jag kan sminka mig igen och inte se trött och gammal ut hela tiden.

I morse steg min man upp först och när jag vaknade till liv en stund senare luktade det bacon i hela huset och frukosten var nästan klar och vi åt bacon och äggröra och jag drack islatte. Och vi gick ut med hundarna och min man planterade bokharabindan vi köpte igår och jag duschade och tvättade håret och insåg att benrakningssäsongen börjat och jag sminkade mig och lockade håret och klockan elva packade vi in oss i bilen och åkte till Ystad.

Vi bjöds på brunch med bröd som Syrran bakat och bullar som affären bakat och lax som Modern gravat och rostbiff och ostar och murkelpaté och vin och till efterrätt hade Syrran bakat en marängrulltårta med lemoncurd och hallon och grädde och den åt vi ute i solen, omringad av björkar, för var ska man vara när man är pollenallergiker om inte bland björkar...? Bebisen var svårflörtad, men hängde ändå med mig bort och hälsade på jyckarna och kunde faktiskt låta mig läsa en saga eller två medan Modern och Syrran hämtade bilbarnstolen. Vid fyra packade vi in oss och Syrran och Bebisen i bilen och lämnade dem på Sturup och fortsatte sen hem.
Modern och Bebisen tittade på Nalle Puh
Marängrulltårtan
På väg till Sturup
Väl hemma satte vi oss i trädgården med var sin liten cigarr och var sitt glas vin och jyckarna gjorde oss sällskap i solen. Dixie ville busa och bråka, Dolly och Daisy ville vila. Jag ville läsa. Och det gör jag nu. Min man tillreder kvällens middag som är en favorit i repris; biff och aioli. Ikväll ser vi nog en film. Jag är sugen på Sliding Doors. Och ger därmed upp mitt löfte om att inte se om några filmer i år...

Och förresten har jag räknat efter lite till och kommit fram till att årets inköpta antal skivor är 27 och inget annat. Nu blir det inga fler skivor på ett tag och jag förtränger suget efter ett par Jerry Lee  Lewis skivor... Tills jag glömt bort att köpstoppet även gäller musik i alla fall...
Och där hemma kunde Dixie hälsa lugnt på Katten

Inga kommentarer: