lördag, mars 22, 2014

Fotografiska, tapas, Dixie Chicks och nacken (22/100)

Natten till måndag väcktes vi av Bebisen som grät och grät och grät och slutligen tystnade hon och vi somnade om. Och vaknade inte helt utsövda. Men Bebisen var solig och glad, precis som vanligt och kröp upp och satte sig hos mig i soffan och vi spelade spel och tittade på Nalle Puh på padden tills hon tröttnade.

Min man och jag gjorde oss i ordning och lämnade Bebisen och Svågern och åkte in till stan och gick och tittade på fina saker på NK och jag önskade mig ungefär allt i födelsedagspresent för det är ju faktiskt bara 10 månader kvar knappt... Sen parkerade vi mig på Espresso House och där satt jag och läste och drack latte en timme medan min man var på jobbet.

Efter lattepausen promenerade vi i snöstorm genom Gamla Stan till Fotografiska där vi åt lunch. Jag tog en macka med matjesill och potatis och gräddfil och ägg, supergott faktiskt! Och när lunchen var uppäten gick vi och tittade på utställningarna; Julia Fullerton-Batten (tyckte om), Roger Ballen (obehaglig, tyckte inte om) och Robert Frank (tyckte om). Och efter vår kulturella eftermiddag gick vi till PUB och mötte Syrran och där ville jag också ha ungefär allt. Speciellt förtjust blev jag i ett doftljus, från L:a Bruket, som luktade citrongräs. Syrran hade ett sånt tänt när vi kom i lördags och det luktade så gott, så gott! Och jag bestämde mig för att när vi gjort i ordning toaletten där uppe ska vi bara ha produkter från L:a Bruket där.
Kallt och ruskigt Stockholm
Hej Statsministern!
Snöstorm i Gamla Stan
Midsommarlunch
På Fotografiska 
På Fotografiska
Oerhört obehagligt rum på Fotografiska (Roger Ballen)
Fortfarande på Fotografiska
Promenad genom Gamla Stan igen
Hej Slottet!
Hej Statshuset!
Gillar det där mönstret alltså!
Klockan fem hade vi bord på Bouqeria där vi åt tapas tills vi nästan storknade. Friterad pulled pork, papas fritas, knivmusslor, blomkål, serranoskinka, manchego, lamm, entrecôte... Och efterrätt. Jag tog brownie med popcorn och pistagenötter och glass. Galet gott och faktiskt inte speciellt sött.

Halv åtta började konserten och vi var väl där kvart över sju och jag vinkade till en före detta kollega tvärs över hela stället och Anna Stadling var förband och hon var så tråkig, så tråkig. Tråkiga låtar och pinsamt mellansnack, men hon har ju en fin röst. Och sen började Dixie Chicks. Och vi satt längst fram. Ljudet var inte det bästa så vi stoppade papper i öronen och Natalie Maines verkade inte vara på sitt bästa humör, men de spelade bra låtar och det var kul att se dem. Och när det var slut åkte vi hem och satt och pratade tills klockan blev för mycket. Men jag sov ganska bra hela natten och väcktes inte av några bebisar, bara av månen som lyste rakt in på mig.
Natalie Maines
Martie Maguire
Och i tisdags steg vi upp och gjorde oss i ordning och Bebisen packade min väska och vi tog tåget in till Centralen där vi åt frukost på Starbucks. Och tjugo över tio satt vi på tåget på väg hem. Och jag läste och lyssnade på musik och vi löste korsord och åt trerätters och jag hade ont i nacken och var trött och kunde inte sova och ungefär halv fyra var vi hemma och jag kastade mig in i duschen och bäddade ner mig i sängen med min dator och bra musik och min man åkte och hämtade jyckarna, som var överlyckliga över att komma hem igen och slog nästan volter tills de somnade i soffan, helt utslagna.
Snö och is och berg i Abrahamsberg
Väntar på tåget och låter bli att trycka på knappar
I onsdags hade jag ont i nacken och jobbade ju hemma och jyckarna gjorde mig sällskap i soffan och var hur lugna och fina och snälla som helst. Jag drack treo och smorde in mig med Voltaren och nacken blev bättre, men inte bra och det var inte skönt att varken sitta eller ligga i soffan, men när jag vaknade i torsdags kände jag mig nästan som vanligt. Så jag jobbade som vanligt och smorde in mig med Voltaren och drack treo och när vi kom hem skålade vi ju in våren i trädgården och rökte cigarr och lagade Biff Rydberg och tittade på Criminal Minds.
Dixie och Dolly kramas
Igår mötte min man mig efter jobbet och vi besökte Boulangeriet, Ola & Ko och Triangelns Ost och köpte bröd och sagolikt god parmaskinka och skånsk salami med timjan och getostar och sen åkte vi hem och firade fredag. Utan Nashville eftersom det tydligen inte var något avsnitt i onsdags...

Och i morse steg Dixie och jag upp redan klockan sex och jag har letat låtar i iTunes och bloggat och dricker latte och Dixie sover sött bredvid mig. Resten av familjen sover sött där uppe, men undrar om det inte börjar bli dags för dem att stiga upp snart...?

Inga kommentarer: