måndag, mars 31, 2014

Födelsedagsfirande och brunch och långpromenad i solsken (31/100)

Vi firade Moderns födelsedag i lördags och jag lockade håret och tog på mig en vit klänning med svarta prickar och min man matchade fint i vit skjorta med svarta prickar. Vi åkte inom Emporia på vägen för att köpa fint kort och fina blommor och landade i Ystad klockan fem. Syrran och Svågern och Bebisen kom efter en liten stund och vi drack champagne och åt tilltugg som bestod av nässlekrämfyllda krustader med fetaost och gurka med pepparrotsfärskost.
Redo att gå på fest!
Hur söt kan man bli liksom?
Vi satte oss till bords och fick räkor med nobissås som första förrätt och sen ramslökssoppa till andra förrätt och till sist huvudrätt som bestod av oxfilé provençale och vi åt och drack och pratade och pratade och Bebisen spexade och det var hur gott och trevligt som helst. Modern gick iväg utan sina inneskor och Bebisen tog en i var hand och sprang efter henne och skrek "momo, momo" och jag insåg för första gången att min mamma nu i första hand inte är min mamma, utan Bebisens mormor... Och till efterrätt fick vi chokladpannacotta med apelsingelé och jag som inte gillar kombon choklad/apelsin tyckte det var överraskande gott och åt nästan allt.

Strax innan tolv sa Syrran, Svågern, Mannen och jag godnatt och gick till vårt hotell en bit ner på gatan och jag somnade ungefär meddetsamma. Och vaknade halv sju och kunde inte somna om. Min man vaknade inte så jag roade mig med att ta kort på honom tills han vaknade och det gjorde han inte förrän långt efter sju. Jobbigt tyckte jag, som hade huvudvärk och precis insett att jag blivit av med en timme tack vare sommartiden.
Födelsedagsgrisen
Efter frukost och utcheckning, gick vi bort till Modern och Rolf och tillsammans gick vi en liten promenad bort till Ystad Saltsjöbad där vi åt en fantastisk brunch. Där var allt man kunde önska sig och lite till... Musslor, kräftor, räkor, lax, såser, musselsoppa, paj, våfflor, pannkakor, fattiga riddare, äggröra, bacon, korvar, croque madame (godast på hela brunchen tror jag), hamburgare, caesarsallad,  macarons, äppelpaj, chokladfontän och ännu mer... Jag åt alldeles för lite, men var ändå alldeles proppmätt när vi gick därifrån. Önskar jag hade ätit mer croque madame och smakat hamburgaren och kanske någon efterrätt...
Snart framme!
Efter brunchen gick vi en lång runda i det fantastiska vårvädret och inte förrän halv fyra kom min man och jag iväg hem. Jag var galet trött och trodde jag skulle somna i bilen, men lyckades hålla mig vaken hela vägen hem. Min man åkte och hämtade jyckarna och jag trodde jag skulle somna i soffan, men var för trött och gick ut och satte mig en stund i solen med bara ben och ett korsord. Min man kom hem och vi lagade biff och klyftisar och aioli och såg Criminal Minds och kom i säng vid tio och jag somnade meddetsamma.
Jag tittade och tittade...
... men såg inte till några tåg... 
Däremot såg vi fina blåsippor
Och där hemma blommade nästan magnolian
Och idag har jag varit trött och okoncentrerad på jobbet och fattar inte att jag fått något gjort alls? Men jag sprang till bussen och på grund av vägarbeten tog det 35 minuter istället för 20 att komma hem och när jag väl kom hem gick vi ut med jyckarna och åkte och köpte en ny hundjacka till mig och till middag hade vi rökt lax och kokt broccoli och nu ska vi snart gå och lägga oss. I morgon hade jag tänkt ha sovmorgon, eftersom jag jobbar hemma, men måste ta blodprover inför den årliga hälsokontrollen så sovmorgonen får vänta...

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Vilka fina bilder och den där brunchen skulle jag också velat vara med på alltså! :-D
Vilken supersöt liten systerdotter du har.

åsa sa...

Tack! Stör mig att jag glömde kameran hemma nu när jag hade så många "photo opportunity"! Och jag tänkte på dig när vi åt brunchen alltså! Att den hade passat dig! 😄 Och hon är galet söt den lilla alltså!