fredag, januari 03, 2014

Jul och nyår 2013

Och så försvann jul- och nyårshelgen i ett nafs. Och snart är långledigheten också slut, den som verkade så overkligt lång för ett par veckor sen. Eller, egentligen är det ju redan slut eftersom jag började jobba igår, visserligen hemifrån, men ändå...
Juliga trappan med granrenen
På julafton hade vi sovmorgon och jag vaknade och var förkyld och vi åt frukost och fixade det sista med maten och vi dukade och vi piffade och gjorde oss vackra. Modern och Rolf kom klockan tre och vi började vårt julfirande med julmusik, Kalle Anka, kall glögg och Vesterhavsost. Modern hjälpte till att duka fram all mat och vi åt sill och gravad lax och ål och ägg med laxröra och skinka och leverpastej och Jansson och revben och köttbullar och prinskorv och drack öl och snapsade och pratade och delade ut julklappar och åt Syrrans goda, goda efterrätt. Dixie var jobbig, Dolly och Daisy uppförde sig, Modern och Rolf åkte hem, Syrran och jag såg Ett Päron Till Farsa.
Julaftonens julbord
Söt tomta, som jag tyvärr inte träffade eftersom jag var ute med jyckarna... 
Bebisen får en julklapp
Bebisen leker med en av julklapparna
En av mina fina julklappar...
På juldagen hade vi ännu mer sovmorgon, jag steg nog inte upp förrän närmare tio... Jag var förkyld, min man var förkyld, Svågern var förkyld, Bebisen var förkyld och Syrran var på gränsen till förkyld. Vi åt frukost och bestämde oss för att gå en långrunda för att promenera av oss våra frustrationer och aggressioner och irritationer och när vi kom hem somnade jag och när jag vaknade åt vi lite rester och spelade lite spel och åt lite till och blev förkyldare och förkyldare och vi såg del tre av Den Fördömde och sen gick vi och la oss.
Liten sjuk bebis
Långpromenad på juldagen
På annandagen vaknade jag fortfarande lika förkyld och vi åt pannkakor och bacon och lönnsirap till frukost och min man och jag var på Spille med jyckarna och klockan två hade vi alla gjort oss vackra och packade in oss i bilarna för att åka till Modern på annandagsmiddag. Vi fick gravad lax med avocadosås till förrätt och kalkonbröst med risotto till huvudrätt och glace au four till efterrätt. Vi åt och drack och pratade och vid tio körde min man och jag hem.
Min man på annandagsmiddag
Modern hade dukat fint
På fredagen jobbade min man och jag var förkyld och orkade bara jobba en timme eller så. Sen låg jag i soffan och sov och läste och lyssnade på musik och vi hade biff, klyftisar och aioli till middag.
Den där galet söta Daisy på Spille
På lördagen kom Syrran och Svågern och Bebisen och hämtade sina prylar och sina katter och jag sov middag och mannen läste. Till middag hade vi spagetti och köttfärssås och vitlöksbröd och Masters of Sex.
Hammeden luktar på omvärlden
Söndagen var väl som alla andra dagar med förkylning och läsning och rastning av jyckar på Spille och till middag hade vi ankbröst med sötpotatis och trattkantarellsås och till det såg vi Masters of Sex.
Vi hann fika på de sista lussekatterna också... 
På måndagen jobbade vi igen. Jag var galet ineffektiv och segade och fick inte mycket gjort. Men vi slutade tidigt och jag duschade och gjorde mig i ordning och tog på lite läppstift och sen åkte vi till Emporia för att inhandla nyårsmiddagen och när vi kom hem åt vi lamm och potatisgratäng och tittade på Masters of Sex.

Och sen blev det nyårsafton och vi tog med jyckarna ut i Bokskogen för att gå en tur runt slottet. När vi kom hem segade vi tills vi gjorde oss vackra och började på middagen. Till förrätt blev det jordärtskockpuré med pilgrimsmusslor och champagne, till huvudrätt åt vi oxfilé med ugnade grönsaker (potatis, shiitake, sojabönor, tomater) och parmesanmajonnäs och till efterrätt chokladmousse med passionsfrukt och digestivekex. Vi satt vid matbordet och lyssnade på musik (och rökte cigarr) hela kvällen och ju mer fyrverkerier det blev, desto högre och rockigare musik blev det. Allt för att jyckarna inte skulle märka något. Och det gjorde de knappt heller. Mycket tack vare den höga musiken förstås, men även på grund av de nya fönstren. Inte för att Daisy bryr sig och Dixie fattade väl inget hon heller men det var nog Dollys bästa nyår hittills...
Nyårspromenad
Konstig plexiglasskulptur vid slottet
Slottsjyckarna
Min man och hans tjejer
Alla jyckar ville kolla in vattnet. Ingen trillade i. 
Jag och mina tjejer
Fina slottet
Daisy
Dolly
Dixie
Daisy tyckte hjortarna var bäst
Nyårsbordet
Pilgrimsmusslor med dill på jordärtskockspuré
Oxfilé med ugnade grönsaker
Nyårsdagen tillbringade vi med att se Ironman, Ironman 2 och Ironman 3. Och till middag hade vi biff och aioli.

Igår jobbade vi hemifrån, både min man och jag. Jag var inte den effektivaste katten i kullen, men fick åtminstone något gjort. Vi fastade också. Och körde ett pass Jillian när vi jobbat klart. Och på lunchen var vi på Spille med Daisy och Dixie för att försöka trötta ut Dixie. Fastan gick sådär. Jag var galet hungrig och gnällig men blev på lite bättre humör över kvällens middag som bestod av en varm tonfisksmörgås (och Under the Dome). Jag var galet gnällig när vi tränade också. Det var så jobbigt så jobbigt och jag var stel och kände mig som hundra år. Minst! Och Dixie störde oss mest hela tiden, så många avbrott blev det...
Dixe och Daisy får utlopp för sina frustrationer
Dolly är glad hon slipper vara med
Mer bus
Ännu mer bus
Och ytterligare ännu mer bus
Idag fastar vi inte och började dan med äggmacka och latte och på lunchen blev det ett pass Jillian och en gyrostallrik och efter jobbet åkte vi till Emporia och köpte kvällens middag och jag fick ont i magen och fick gå ut och sätta mig i bilen och nu äter vi ostfondue och ser Under the Dome och vi hoppas hinna med ett avsnitt Criminal Minds också.

Annars då? Jo, mycket frustrerade hundar under julen med två katter och en bebis på besök, mycket musik, mycket tv-tittande, mycket mat, många cigarrer, mycket vin, fina julklappar, många rundor med jyckarna för att försöka trötta ut den där Dixie (som driver oss från vettet mest hela tiden), mycket sömn och mycket förkylt. Ser nu fram emot att plocka undan allt julkrafs och släppa in våren med tulpaner och öppna fönster.

3 kommentarer:

Kattalena sa...

Wow vilka fina bildet du har alltså! Är det med nya kameran? Så söt bebisen är o hundarna också och så fint och mysigt ni verkar ha haft det förutom förkylningen då… Och tränat har du också gjort, redan detta år! Då är förkylningen över nu kan jag hoppas!

åsa sa...

Tack! Och japp! Nya kameran! Sjukt nöjd alltså! 😄
Och förkylningen är tillräckligt över för att träna i alla fall... :-D

Kattalena sa...

Ja, jag förstår verkligen att du är nöjd!!! Jag får banne mig ta och skaffa en sådan kamera jag med alltså…
Hoppas jag kommer ihåg vilken det var :-D