måndag, december 09, 2013

En måndag i december

Jag sov galet dåligt i natt. Dixie ville inte sova inne i hundrummet och väckte oss ungefär var femte minut och min man var uppe och nattade henne cirka en miljon gånger. Och när klockan ringde hade jag ont i huvudet och var täppt i näsan och min man är förkyld och låter när han andas. Så jag låg kvar i sängen och hoppades på att bli pigg och huvudvärksfri, men det funkade inte så jag stannade hemma från jobbet.
Nu börjar hyacinterna slå ut
Försök till julstämning med mossa och amaryllis
Det har inte direkt varit en avkopplande dag så att huvudvärken har gått över. Tvärtom... Jag hade inget att skölja ner treon med, så jag tog två lussekatter och den ena välte jag ner på mattan, men åt den ändå. Förmodligen får jag rabies. Dixie kände sig kärleksfull och gosade ut en del av min treo över min dator och min pad och datorn flippade och muspekaren flög runt hej vilt över skärmen så jag fick stänga av och sätta datorn upp och ner. Så den inte skulle installera eller avinstallera något utan min medgivelse. Padden verkade klara sig, fast batteriet blev urladdat väldigt fort. Jag laddade den under natten och i förmiddags var batteriet nere på 10% så antingen har den inte blivit laddad ordentligt i natt eller så blev den lite ledsen över att få ta en treo.

Min man har suttit i möte hela dan så jag fick gå ut med Daisy och det var faktiskt ganska skönt för huvudet. Och Dixie har faktiskt varit ganska snäll större delen av tiden. Hon har sovit i soffan med mig och Dolly och Daisy, det är när hon är vaken hon är till besvär...
Daisy åt nypon
Och jag fotade nypon
När Daisy och jag var ute la jag märke till att det var flera som redan klätt julgranen och det fann jag oerhört provocerande. Man klär ju inte julgranen förrän lille julafton! Det vet väl alla?! Vad jag fann ännu mer provocerande var att vårt hus är det minst julpyntade i kvarteret och det måste vi göra något åt!

Så när min man jobbat klart tog han ner alla jullådor från vinden och vi satte igång att rensa och fick ihop en ganska stor hög som ska lämnas till Erikshjälpen. Ganska många lådor fick åka upp på vinden igen eftersom de bara innehöll julgranskulor och vi inte har någon julgran i år. Två lådor har vi kvar att rensa, de som innehåller ljusslingor. Ett evighetsjobb som får vänta tills i morgon... Om vi orkar efter att ha varit på Ikea och köpt gardiner till sovrummet för jag är trött på att ha ett white trash sovrum med ett överkast till gardin. Dixie hjälpte till med julpyntsrensandet bäst hon kunde, hon tuggade på alla kartonger, packade upp saker, försökte ta min tomteluva, försökte ta stjärnorna vi inte skulle ha uppe, demolerade glitter så vi har glitter över hela mattan och var allmänt störig.
Vi satte ihop pom poms
Och satte upp en fin röd glittrande stjärna i vardagsrummet 
Och en fin lila glittrande stjärna, också i vardagsrummet
Nu har vi också stjärnor eller ljusstakar i nästan alla fönster och en och annan tomte har tagit plats i hemmet. Nästa vecka är det tredje advent och då jular vi lite mer...

Nu ska vi snart äta. Och se en film. Och jag hoppas på en tidig kväll för jag behöver läsa en rad eller två innan jag somnar.

Inga kommentarer: