söndag, december 08, 2013

Andra advent

Det blev ingen Stockholmsresa i fredags. In i det sista hoppades vi att stormen inte skulle få sista ordet och att vårt nattåg skulle gå som planerat och att vi skulle få fira Lilians ettårsdag. Men så blev det nu inte. När vi fick det slutgiltiga beskedet att tåget var inställt, hade min man redan lämnat jyckarna på pensionatet så vi gjorde det bästa av situationen. Lagade god mat (biff, klyftisar, aioli och champinjoner) och satt tillsammans i soffan och tittade på Grey's och gick och la oss tillsammans utan att behöva gå ut med några jyckar i stormen. Och utan att behöva natta en bångstyrig Dixie och utan att behöva dela säng med några jyckar. Jag sov faktiskt väldigt gott hela natten och kände mig nästan utvilad när jag vaknade.
Första snön
Stormen slet sönder den ena bänken
Och välte omkull den andra
Fruset bord
Vi såg Sons of Anarchy och åt pannkakor till frukost och åkte och handlade och min man åkte och hämtade jyckarna i snöstorm och halka och jag stod i köket och gjorde smörgåsbakelser. Eftersom vi missade Syrrans smörgåstårta och Lilians kalas, fick vi ju lyxa till det lite själv. Så jag gjorde var sin gigantisk bakelse som jag fyllde med laxröra, tonfiskröra och skagenröra. Och när de var nästan klara kom min man hem med tre trötta och lite småsura jyckar. Vi städade undan i köket och bakade lussekatter och medan de jäste åt vi våra smörgåsbakelser och drack champagne. Och sen fortsatte vi med lussekattsbaket och jag svängde ihop en bea och potatismos till kvällens plankstek. Lussekatterna blev fint gula och saftigt goda och planksteken var också en hit. Vi såg Superbad och kom i säng ovanligt tidigt. Dixie krånglade inte jättemycket och sov inne hos Dolly och Daisy hela natten. Även om min man fick gå upp och natta henne en eller två gånger...

Mina fina hjälpredor
Smörgåsbakelsen
Och ovanifrån
Lussekatterna
Planksteken
I morse åt vi rostat bröd med rörorna som blev över från smörgåsbakelsen och gick sen ut en långrunda med Daisy och Dixie i det snöblandade regnvädret. Kallt och blåsigt var det och Daisy tyckte inte alls att det var kul, medan Dixie inte brydde sig nämnvärt. När vi kom hem blev vi sugna på att röja eftersom vi har så mycket skräp och saker ståendes överallt här i huset och det gör mig tokig! Jag tycker vi kastar och kastar och ändå syns det inte. Min man är på återvinningen och när han kommer tillbaka ska vi försöka röja lite. Vi borde julpynta lite mer också, men även bland julsakerna är det en massa skräp som borde kastas. Och jag borde verkligen ta tag i det här med att planera julafton. Även om Modern fixar det mesta av maten har ju jag och min man också ett par önskemål...
En amaryllis som redan slagit ut
Hyacinterna har inte slagit ut
Daisy - inte nöjd med dagens väder
Dixie - trött

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Vad många fina bilder! Så synd att ni missade kalaset. Men vad gott allt ser ut på bilderna. Blev ju nästan hungrig fast jag är mätt :-)

åsa sa...

Tack! Och ja! Jättesynd!