söndag, december 01, 2013

Adventshelg

Tänk att det redan är december och första advent!? Nu är det alltså bara fyra veckor kvar till julafton och en vecka tills Lilian fyller sitt första år! Jag som tyckte jag hade så gott om tid har ju inte köpt någon födelsedagspresent till henne eller börjat fundera på julklappar till min man. Det enda jag förberett inför julen är julpynt...

Igår var det dags för den årliga adventspromenaden med jyckarnas uppfödare och vi var såklart där alla fem. Dixie hade dagen till ära fått en ny sele som ska förhindra att hon drar armarna ur led på oss och den fungerade faktiskt väldigt bra. Dixie tyckte först att det var väldigt läskigt med alla hundar och hoppade som en galning på min man och mig och var faktiskt ganska pinsam. Som tur var uppförde Dolly och Daisy sig som änglar så vi hoppas att de andra inte trodde vi var värdelösa hundägare som inte kunde hantera vår valp... Efter en bit koppelpromenad var det dags att släppa odjuren och Dixie tyckte först det var lite läskigt, men sen hittade hon brorsan Xander och busade med honom massor, massor, medan Dolly och Daisy strosade runt för sig själva. Daisy var gullig och såg ut att ha lite koll på Dixie när hon kom för långt bort från oss. Hon spanade och tittade och det var hur gulligt som helst. Efter promenaden åt vi lussekatter och drack kaffe och Dixie försökte koppelbusa med brorsan och Dolly och Daisy tiggde lussekatter och pepparkakor där de kom åt. Dollys kullsyster Emma var också där och de var galet lika! Har faktiskt inte träffat henne på hur många år som helst. Två av Daisys kullsystrar var också där och de var inte lika alls. Jo, de andra två var väldigt lika varandra, små och nätta, Daisy ser ju ut som en maffig hanhund i jämförelse...
Dolly och Daisy och kanske Ixan först...
Dolly och Daisy vill ha lussekatter och pepparkakor
Och Daisy gör sig lite extra söt
Emma och Dolly - lika som bär
På väg hem från promenaden, åkte vi inom Plantagen och köpte hyacinter och amaryllis och två batteridrivna ljusstakar och när vi kom hem åt vi lunch och tog ett långt bad innan vi lagade Biff Rydberg och såg The Heat. Himla kul film faktiskt.

Vi har julpyntat idag. Inte så mycket, för jag vaknade och var på dåligt humör och hade inga julkänslor alls och min man gjorde sitt bästa för att driva mig från vettet så efter frukosten tog jag med mig Dixie på en långrunda på Spille och när jag kom hem hade jag bestämt mig för att varken lyssna på julmusik eller julpynta i år. Så jag gick upp och la mig på sängen och läste, men min man tvingade mig att komma ner och satte på julmusik och hämtade julpyntet från vinden. Till slut veknade jag lite och har nu druckit glögg och ätit pepparkakor och lussekatter och möblerat om bland ljusstakar och planterat hyacinter och amaryllis i burkar och vi har satt upp en adventsljusstake och en röd stjärna och två stickade apelsiner och julgardinen och placerat ut ljusslingor lite här och där och jag tror jag behöver ett par till... Jag har tagit fram fina renarna och ungefär 2000 av mina ca 10000 julgranskulor och lagt en löpare på vardagsrumsbordet och vi har tänt datumljuset och tagit fram snöbollsljusstaken men jag hittade ingen adventsljusstake så kanske blir det ingen i år...
Julpiffat matrumsfönster
Och nu i december har Katta och jag utmanat varandra att blogga varje dag hela månaden. Och helst fota och lägga in foto också... Och apropå det har jag insett jag nog behöver en ny kamera...

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Fina bilder och jättefint julfönster!!!

åsa sa...

Tack! :-)