söndag, november 03, 2013

Långhelg

Jag tog ledigt i fredags. Jag brukar inte ta ledigt när det är halvdag, eftersom jag tycker det är ganska skönt att sluta tidigt och gå en sväng på stan, men i fredags kände jag att jag behövde vara ledig. Efter en obefintlig sovmorgon, hastade iväg till Järavallen för att gå en sväng med Dixie och hennes syskon och släktingar. Dixie utsågs ganska meddetsamma till hackkyckling och alla var på henne mer eller mindre och hon tyckte inte alls att det var speciellt kul. Hon hoppade mest hela tiden på mig eller min man. Efter ett tag blev det bättre och hon slutade vara så mesig och hade nog lite kul ändå...
Dixie springer för livet...
... och söker tröst hos husse
När vi kom hem åt vi lite lunch och min man gick upp och jobbade och jag och tjejerna låg i soffan och kollade Vampire Diaries. Så himla skönt att få ha en hel eftermiddag till att bara kolla serier! Det är nog det bästa med höst och vinter, att man kan ligga inne och kolla tv i stället för att vara ute och ta vara på det fina vädret...
Dixie gör mig och Vampire Diaries sällskap
Min man jobbade klart och vi lagade oxfilé och klyftisar och aioli till middag och tittade på Grey's och Brooklyn Nine Nine. Dixie var trött hela dan och hela kvällen efter förmiddagens eskapader och vi hoppades ju på att hon skulle sova inne hos de stora jyckarna. Dixie hade andra planer. Hon ville tvunget sova inne hos oss och gnällde och trilskades och till slut kom jag på att hon kanske saknade en plats att kalla sin egen där inne på hundrummet. Så min man gick ner och hämtade en biabädd och faktiskt somnade hon i den. Efter lite, lite gnäll förstås...

Igår köpte vi en ny biabädd att ha i hundrummet och jag läste och vi badade och vi åt bookmaker toast till middag och såg Jack Reacher och gick och la oss ganska tidigt och Dixie var inte alls sugen på att sova med de stora jyckarna, men gav sig till slut. Och väckte oss ett par gånger under natten och klockan fyra orkade min man inte natta henne så hon fick komma in och sova hos oss. Och jag kunde inte somna om för hon trängdes och jag hade ont i huvudet så jag läste en stund och somnade och vaknade strax efter fem för hon trängdes och jag hade ont i huvudet och vi möblerade om så att hon trängdes med min man i stället och jag läste ut min bok och jag gillar verkligen det här med att läsa på padden alltså! Så himla smidigt att  bara dra fram den och läsa mitt i natten utan att behöva tända några lampor.

Idag sov vi länge och jag har ont i huvudet och ska ta min treo/julmust snart. Lyssnar på lite musik och tänker läsa en stund. Min man hänger upp tvätt och tar hand om Dixie just nu. Hon går mig på nerverna idag. Vägrar vara stilla. Äter allt hon kan se. Bråkar med Dolly och Daisy. Gnäller.

Veckan i övrigt har varit lång och seg och jag har känt mig jetlaggad mest hela tiden. Jag har jobbat, min man har varit i Stockholm, jag har lagat mat till honom, han har lagat mat till mig.

Inga kommentarer: