måndag, november 11, 2013

Födelsedagsfirande och trassel

Jag firade min födelsedag i lördags, på dagen en månad efter födelsedagen. Nästan alla var där och jag fick fina fina ljusstakar i present och jag var nöjd med både mat och städning och till och med jyckarna uppförde sig.

Kvällens meny bestod av följande:

Förrätt:
Mingelfat med San Daniele, Spinata Calabra, Lomo, buffelmozzarella, padrones och salta mandlar

Huvudrätt:
Lammfilé, Hasselbackspotatis, aioli, rödvinsreduktion och trattkantarellsås

Efterrätt:
Hallonmousse

Vi åt och pratade och hade det trevligt ända tills klockan blev halv två och allt hade varit perfekt om inte vårt nätverk bestämt sig för att sluta fungera. Jag "skulle bara" och sen hade jag tydligen sabbat allt. Airplay funkade inte, internet kom och gick, de externa hårddiskarna ville inte vara med, så jag fick koppla datorn direkt till stereon och vi hade bara musik i vardagsrummet. Otroligt frustrerande för mig som är så anal när det gäller musik...

På förmiddagen, innan födelsedagsfirandet, slet min man och jag som djur för att få hemmet i ordning, eftersom fönsterkillarna gjorde det sista på fredagen. Och Dixie och jag var på kurs medan min man dammsög och tvättade golv. Kursen gick sådär... Vi fick hoppa in på en annan kurs eftersom vi inte kunde komma förra veckan och många nya jyckar distraherade Dixie något alldeles väldigt...

Igår hade jag ju tänkt ha en heldag i soffan med Vampire Diaries, men då bestämde sig tv-kanalerna för att sluta fungera och apple-tv:n är ju beroende av nätverket så det blev lite sisådär med tittandet, men ett avsnitt fick jag se till slut...

Idag fastar jag och det har gått över förväntan. Jag åt min gröt till frukost och inte förrän strax innan tre blev jag hungrig. Vi åt galet mycket i helgen, så det fanns väl lite att ta av... Men när jag satt på jobbet blev jag plötsligt sugen på ankbröst. Det har vi inte haft på länge, så jag skickade ett mess till min man och föreslog att vi ska ha det till helgen. När jag kom hem åkte vi och handlade och min man och jag pratade om att laga lite roligare maträtter än vi gjort på sista tiden. Det har mest blivit biff och aioli, som det alltid blir när vi är stressade och har dåligt med tid att planera. Jag var sugen på köttfärs, köttfärsbiffar, kålpudding, köttfärssås. När vi kom hem och min man slängde ihop en liten middag, fastnade jag framför tv:n (som efter lite övertalning fungerar om vi drar ut sladden till airporten) och Master Chef Australien Junior. Vad lagade de om inte anka... Sen fastnade jag framför Halvåtta hos mig och där lagade de hjortfärsbiffar. Min man åkte till Oslo och jag bytte kanal och fastnade framför Dessertmästarna. Sen började CSI och det skulle väl vara riskfritt att se tänkte jag. Men dagens avsnitt handlade om mord i en matlagningsdokusåpa. Hela min kväll har alltså handlat om mat! Men i morgon får jag äta igen och ser fram emot en äggsmörgås till frukost. Det hade varit gott med en latte, men får nöja mig med en cappuccino eftersom Dixie har tuggat sönder lattevispen till skummaren...

I morgon är jag ledig och nu ska jag och jyckarna gå och lägga oss och läsa en liten stund.

Inga kommentarer: