onsdag, oktober 02, 2013

Oktober

Oj, vad tiden går! Redan oktober, men det känns som om augusti precis tagit slut.

Förra veckan hann jag vara hemma och sjuk med huvudvärk och magvärk, byta telefon, fira Mr T's 60-årsdag och köpa nya skedar. Denna veckan, inte så mycket än. Men det är ju bara onsdag...

Natten till förra måndagen sov jag själv. Nästan själv, Dixie var såklart med. Dolly och Daisy fick sova på sitt rum eftersom Daisy löper. Det var riktigt skönt att ha hela sängen nästan för sig själv. För ovanlighetens skull kunde jag bre ut mig hur mycket jag ville. Tills Dixie blev sällskapssjuk och ville ligga på mig... Trots att jag var nästan själv i sängen svettades jag som en gris hela natten. Och vaknade med huvudvärk och magvärk och försökte uppbåda kraft att gå till jobbet, men det gick bara inte. Så jag stannade hemma. Och bestämde mig för att inte fasta och tog en treo/cola/latte till frukost och tillbringade dagen i soffan med jyckarna. De var ganska snälla och jag behövde inte engagera mig i dem jättemycket. Dixie försökte i och för sig äta en filt så den fick jag lägga undan och då ville hon klä om en stol i stället och jag fick stänga in henne i köket med en tuggpinne. Hon är mycket för att äta saker den där Dixie. Förra veckan när jag kom hem hade hon slitit en filt i stycken och ett par dagar senare kräktes hon upp halva. Eller en bit i alla fall... Jag kollade Dexter och New Girl och min man kom hem från Stockholm en timme försenad och vi såg ett avsnitt New Girl tillsammans innan vi gick och la oss.

På tisdagen jobbade jag och det gick ganska trögt och lunchen tillbringade jag på Apple Store på Emporia med att byta ut min telefon. Igen. Killen jag fick prata med behandlade mig som mindre vetande och jag kände att det kanske var han som inte visste så mycket...? Som att kompassen inte kom med iOS7 utan kanske redan med iPhone 3S? Men han kände att jag inte var nöjd och jag fick prata med en ny kille som gav mig en ny telefon. Egentligen skulle jag fasta, men kände ett enormt behov av biff så när jag kom hem från jobbet åkte vi till Coop och handlade ingredienser och när vi kom hem lagade vi mat och drack vin och jag gjorde världens godaste aioli och vi såg Bones och jag somnade i soffan.

Och i onsdags jobbade jag hårt hela dan och på lunchen var jag och shoppade med Josefin och hittade skor jag inte behöver, men ingen hårspray, som jag verkligen behöver. Vid sex slutade vi jobba och började piffa oss inför kvällens firande av Mr T. Jag hade på mig en alldeles grön klänning och håret var långt och ovanligt medgörligt och jag kände mig nöjd. Malmökontoret gick tillsammans till Årstiderna och mötte upp det danska kontoret och halva Stockholmskontoret och alla var glada att ses och alla kramades och vi drack champagne och minglade en stund innan vi gick in i vår privata matsal där vi väntade på kvällens hedersgäst. Jag placerades långt från Katta och mellan två Stockholmare och hade det hur trevligt som helst. Katta och jag träffades med jämna mellanrum på toaletten. Såklart... Mr T blev överraskad och glad och fick fina presenter och vi fick vansinnigt god mat! Hummer till förrätt, ren till huvudrätt och mousse och sorbet till efterrätt. Men jag skippade efterrätten, orkade inte äta mer. Tog i stället ett glas vin till och pratade med ytterligare en Stockholmare och plötsligt var klockan tolv och etablissemanget stängde och vi blev utkastade. Jag fick sällskap till Centralen där jag blev hämtad av min man.
Förrätten med hummer
Ren med svartvinbärssås och potatiskaka
Efterrätten som inte var något för mig
I torsdags skulle min man varit i Stockholm, men Daisy mådde inte bra så han stannade hemma om hon skulle behöva åka till djursjukhuset. Det behövde hon inte som tur var och på kvällen mådde hon lite bättre. Hon matvägrade i onsdagskväll och det är ungefär första gången som matvraket Daisy inte velat äta och då blir man orolig! Jag var minst sagt trött hela dan och tillbringade förmiddagen i möten på jobbet och skulle jobba hemifrån på eftermiddagen, men jag var trött och somnade i soffan en stund och Daisy kräktes och Dixie hade kräk på sig och det kom på mig och i soffan och det var allmänt stökigt och när min man slutade jobba åkte vi till Erikshjälpen och köpte nya skedar och en ljusstake och jag fick ont i magen och blev hemkörd och min man handlade och jag fick ont i huvudet och kunde inte titta på tv och hade ont i magen och kunde inte äta så vi gick och la oss tidigt och såg ett avsnitt New Girl i sängen.

I fredags vaknade jag pigg och ivrig att få gå och jobba. Typ. Jag var ovanligt effektiv och fick faktiskt en hel del gjort, även om det kanske inte var av det allra mest prioriterade... Jag gick från jobbet vid fem, köpte lite parmaskinka på vägen, och när jag kom hem öppnade jag vinet och förberedde kvällens middag som bestod av Mont d'Or med bröd, tryffelsalami och parmaskinkan och Mont d'Or i ugn kan vara något av det godaste som finns! Vi såg Grey's Anatomy och New Girl och jag fick den värsta huvudvärken jag haft på länge. Det var som att all huvudvärk jag haft det senaste året bara var mesiga fantasier i jämförelse. Jag kunde knappt ta mig upp för trappan och mina två nattpanodil hjälpte ungefär inte alls.
Godaste Osten! Kan inte få nog!
I lördags började jag dagen med en treo och vi hade en lugn morgon med ett par avsnitt New Girl och sen packade vi in jyckarna i bilen och tog en liten roadtrip till Ikea i Älmhult. Det tog knappt två timmar att köra dit, inklusive rastning av jyckar i Osby. Vi började med att äta lunch på Ikea, köttbullar med potatismos, och jag drack vin. Kändes väldigt lyxigt! Det var kul att komma till ett nytt Ikea och kul att kolla in pappersavdelningen. Det blev lite glas, servetter, paketpapper och annat smått och gott. Ungefär som vanligt när man är på Ikea... Vi var hemma igen vid halv sex och började på maten meddetsamma. Jag gjorde egna pommes, som blev goda, men inte så vackra, och bea och min man stekte biff. Bean blev himla bra alltså, min man hävdade till och med att det var världens godaste... Vi försökte se Flight, men Dixie krånglade och jag somnade så det blev bara halva.
Daisy och Dolly på roadtrip
Children of the Corn - Min man och Dixie kollar in majsfältet
Fin majs
Jag och min man 
Brioclownen och jag
Köttbullslunchen på Ikea
I söndags städade vi lite halvhjärtat. Vi ska ju fira min födelsedag på lördag och hemmet är verkligen inte respektabelt i nuläget. Fast egentligen är det väl mest att damma, dammsuga och tvätta golv kvar. Nya fina gröna växter livar nog upp och döljer våra smutsiga fönster. Tänder vi lite ljus och ger våra middagsgäster lite champagne, så märker ingen hur här ser ut... Daisy och Dixie tog vi med ut på en långrunda i solskenet och till middag åt vi ankbröst med trattkantarellsås och sötpotatis.

I måndags jobbade jag effektivt hela dagen trots lätt förkylning med hosta och halsont. Jag gjorde ett halvhjärtat försök till fasta, men halsen ville ha något att äta, så vi åkte och handlade efter jobbet och när vi kom hem slängde vi in färdig potatisgratäng i ugnen och värmde på en färdig rödvinssås och stekte var sin biff och såg Nashville och New Girl tills det var dags att sova.

Igår  jobbade jag hemifrån tillsammans med min man. Fast han har satt i matrummet och jag i vardagsrummet så vi sågs inte så mycket, men vi lunchade tillsammans och såg New Girl. Efter jobbet åkte vi till Erikshjälpen och köpte fler skedar och en ljusstake och jag fick ont i magen och vi åkte till Plantagen och köpte lite växter och till Coop och köpte lite mat och till middag hade vi ankbröstrester från söndagen och ett avsnitt Bones och sen åkte min man till Stockholm och Dixie ville inte gå och lägga sig. Jag fick gå ut med henne två gånger i trädgården innan hon äntligen blev nöjd...

Idag jobbar jag också hemifrån och känner mig ganska dassig och risig och ska snart göra mig lite kaffe och ta en bisolvon och till frukost blir det väl gröt. Jag ska försöka jobba effektivt hela dan, ikväll ska jag skriva planerings- och inköpslista inför helgens firande och i morgon måste jag sluta tidigt och gå ett par ärenden efter jobbet och kanske hinna städa lite innan min man kommer hem...

Inga kommentarer: