söndag, oktober 06, 2013

Helgens födelsedagsfirande

Vi firade min födelsedag igår med Modern, Rolf och Svärmor. Jag var inte riktigt på humör för en dag med städning och stress och matlagning eftersom jag fortfarande är förkyld och slemmig och tror att allt slem i hela världen har byggt bo i mig. Men i alla fall... Vi steg upp och åt vår frukost och min man åkte iväg med Dixie till fältet för att försöka trötta ut henne. Jag stannade hemma och städade och dammade och plockade undan och gjorde pannacotta och när min man äntligen kom hem var Dixie tröttare än tröttast och sov resten av dan medan jag fortsatte laga mat och min man dammsög och plockade undan lite till. Jag gjorde skagenröra och övervägde en kort stund att använda färdigköpt majonnäs, men det bar mig emot så jag gjorde egen. Rödvinssåsen höll jag på med en evighet utan att den blev speciellt bra, tror det beror på att jag inte kokade egen kalvfond. Nästa gång kanske...
Modern hade med sig en fin bukett med hortensia, dahlia och en ros
Menyn bestod av följande:

Fördrink: Delice de Bourgogne och Champagne

Förrätt: Toast Skagen

Huvudrätt: Älgfilé, hasselbackspotatis, rödvinssås, trattkantarellsås, aioli, sugar snaps

Efterrätt: Havtornspannacotta med granatäpple

Menyn
Allt var faktiskt jättegott, även om älgfilén tyvärr var lite väl genomlagad. Och rödvinssåsen inte ville tjockna trots redning. Och jag glömde helt bort att hälla över havtornsgelén över pannacottan så den hann stelna och vi fick skeda upp den. Och naturligtvis tog jag inte ett endaste foto på maten på hela kvällen...

Vid tio åkte Modern och Rolf hem och min man och jag och jyckarna följde Svärmor till bussen och Daisy blev sugen att hoppa på hon med. När vi kom hem lät vi Dixie vara med Dolly och Daisy i hundrummet och först gick det bra, men sen började hon gnälla. Vi var hårda och vägrade låta henne komma ut och efter ungefär en timme blev hon tyst och jag oroade mig att hon hade ätit upp något, men vågade inte gå upp och kolla av rädsla för att väcka henne om hon somnat. Jag hade galet ont i huvudet och slut på nattpanodil så jag sov dåligt hela natten. Dixie väckte oss vid åtta så min man fick stiga upp och jag låg kvar i sängen en stund till.
Dixie har också kollat serier... 
Dagen har jag tillbringat med att se ikapp lite serier, bland annat Hart of Dixie, The Originals och Vampire Diaries. Min man har mestadels suttit och jobbat, men nu värmer han rester från igår. Jag har ont i bihålorna. I morgon är det måndag och jag stressar över att behöva ha Dixie med mig på jobbet.

Inga kommentarer: