onsdag, augusti 28, 2013

Invigning och bröllopsdag och födelsedag och vill bara få sova...

Jag är så trött att jag inte vet var jag ska ta vägen. Två nätter i rad har jag sovit jättedåligt, det har varit galet varmt och i natt delade dessutom Dolly, Daisy och Dixie säng med oss eftersom något smällde mitt i natten och Dolly inte ville sova själv och Dixie sov redan inne hos oss och Daisy ville inte vara den som var den, så hon gjorde oss också sällskap. Jag har haft Dixie med mig på jobbet och det gick faktiskt över förväntan, hon sov större delen av dagen. Hon har visst också varit galet trött... Efter jobbet mötte vi min man vid Triangeln och tog bussen hem tillsammans och jag försökte gå och lägga mig men har tydligen kommit förbi det där stadiet där det går att somna... Egentligen fastar jag idag, men eftersom jag är så trött kom min man fram till att en middag, lite Lost och ett glas vin eller två, är precis vad jag behöver. Så för ovanlighetens skull lyssnar jag på vad han har att säga...

Dixie jobbar hårt... 
I lördags hade vi invigning av övre och nedre däck och passade samtidigt på att fira min mans födelsedag. Vi tillbringade dagen med att städa och möblera om i trädgården och jag piffade övre däck och vi förberedde kvällens meny som bestod av:

Fördrink/tilltugg:
Mingelbräda med lantpaté, tryffelsalami, lufttorkad bog, parmaskinka, manchego, salta mandlar, padrones och till det drack vi öl.

Förrätt:
Färskostgratinerade havskräftor med bröd

Huvudrätt:
Oxfilé med rivet persiljesmör, potatiskaka och tomat- och avocadosallad

Efterrätt:
Hallonmousse i glas med riven vit choklad.
Padrones
Mingelbräda
Oxfilé, persiljesmör och potatiskaka
Hallonmousse
Vi blev klara i god tid och stressade knappt alls och klockan fyra kom Modern och Roffe och strax därefter kom Svärfar. Vi minglade med mingelbrädan på nedre däck och åt förrätt och huvudrätt på övre däck. Jyckarna åt märgben och brydde sig knappt om alls att vi hade gäster och när Dixie blev övertrött fick hon gå in och sova. Efterrätten åt vi där inne och det var mysigt att sitta där och prata och ha levande ljus och alla var på gott humör och det var faktiskt hur trevligt som helst. Vi avslutade kvällen med att dricka Irish coffee och det var faktiskt inte dumt alls. Föräldrarna åkte hem och mannen och jag satte oss en stund i trädgården med var sin cigarr innan vi gick och la oss.

Piffat på övre däck
Höstpiff
I söndags väckte Dixie oss vid sju och behövde gå ut, men sen somnade hon om och vi sov ända till tio. Vi åt frukost och tog det ganska lugnt och åkte och handlade och passade samtidigt på att lämna lite grejor till kräftskivan på jobbet. Min man hjälpte mig att baka en västerbottenspaj och vi satt ute och slappade och åt baconsnacks och vi åt rester till middag och kom i säng ganska tidigt.
Pannkakor, lönnsirap och bacon
I måndags firade vi vår 13:e bröllopsdag med att min man lagade amerikanska pannkakor och lönnsirap och bacon till frukost och vi satt och tittade på Lost hela förmiddagen och jag fick ett cigarillmunstycke och en parfym i bröllopspresent och vi åkte till Lomma hamn med jyckarna. Dixie tyckte allt var jättespännande och tvekade inte när vi gick på bryggor och broar, medan Daisy som egentligen inte är rädd för något alls, hukade sig och spärrade ut alla tårna. Vi åkte hem och åt en snabb lunch och tittade på lite mer Lost och duschade och gjorde oss i ordning och tog bussen ner på stan. Vi åt fondue på Elysée och det var ungefär en evighet sen jag var där. Vi började med att dricka champagne och hoppade över både sallad och vitlöksbröd för att få mer plats med fondue och goda såser. Och gott var det! Jättegott! Vi missade bussen hem och fick ta en annan och gå från Sockerbiten, men vi hade ju sällskap av varandra så det var ganska trevligt ändå. Vi gick ut med jyckarna och försökte se ett avsnitt Lost, men Dixie hade problem att sova så vi fick gå och lägga oss och jag glömde nästan sätta deg till min man födelsedagsfrukost. Men bara nästan.
Min man fyllde år
Jyckarna på köttbullsjakt i trädgården
Och igår fyllde min man år och jag tog som vanligt semester för att skämma bort honom. Jag steg upp (halvtidigt) och bakade ut bullarna som jäst i kylen över natten. Hade tänkt stiga upp tidigt, men vaknade klockan fyra och kunde inte somna om så det var svårt att stiga upp när klockan ringde... Men bullarna blev bra och min man verkade nöjd och när han satte sig att jobba, gick jag upp och klädde på mig och tog bussen ner på stan för att köpa lite ingredienser till kvällens middag. Och den sista födelsedagspresenten som bestod av två cigarrer som började säljas igår. Eftersom de inte hade vad jag sökte på Hemköp, fick jag ta tåget till Emporia och det gick snabbt och smidigt att handla och hoppa på tåget hem, men sen blev jag totalt förvirrad och hoppade av på Triangeln i stället för Centralen och missade bussen hem och fick stå och vänta en kvart i värmen medan glassen smälte... Men jag kom hem till sist och svängde ihop var sin Toast Skagen till lunch och vi satt ute och åt och min man gick in för att fortsätta jobba och jag la mig i soffan en stund och försökte sova, men det blev bara en halvslummer tills min man jobbat klart och då satt vi tillsammans i soffan och slappade tills det var dags att börja på maten. Vi drack champagne och åt bbq-krutonger och Delice de Bourgogne och lagade chrushed potatoes med oxfilé och bea och bean var kanske en av världens godaste... Vi satt ute och åt och satt sen ute tills det var alldeles mörkt och rökte mannens födelsedagscigarrer (jag köpte såklart till mig själv också...) och klockan blev mycket och jag var trött och gick och la mig med Dixie och när hon somnat bar min man in henne till de stora jyckarna.
Nybakade bullar
Toast Skagen 
Champagne!
Födelsedagscigarren

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Oj så mycket gott! Jag blev ju helt hungrig av att läsa din blogg idag! Fina bilder (som alltid)!

åsa sa...

Tack! Och jag med! blir hungrig alltså :-)