söndag, juli 28, 2013

Sommarlov!

Jag har visst verkligen tagit sommarlov i år. Många långa lata dagar blir det och tiden flyger iväg samtidigt som det känns som om sommaren och semestern aldrig ska ta slut. Jag gör allt och inget, sitter i solen och läser, lyssnar på musik, umgås, åker till Stockholm, passar hundar, svettas, äter god mat och har det förbannat bra helt enkelt. En vecka har jag kvar på semestern och planen är att fortsätta som innan. Läsa, umgås, äta god mat och så vidare...

Förra måndagen tog jag med Daisy ut på en power walk. Vi försökte hitta en ny runda att gå eftersom hon tröttnat på Spille. Den vi gick var bra och nästan 5k och det är ju perfekt. Det verkade Daisy också tycka. När vi kom hem åt jag lunch och min man åkte och lämnade bilen på lagning och jag och jyckarna satt ute på trädäcket resten av eftermiddagen och min man jobbade och han åkte till tippen med grannen och han åkte och handlade och jag lagade middag och min man åkte och hämtade bilen och vi åt gräddrostad potatis och egenodlade rödbetor och vegoschnitzel och såg The Commitments och min man gick ut med hundarna och pratade med alla grannar och jag somnade nästan i soffan.
På power walk
Hemmaodlade rödbetor
Tisdagen tillbringade jag också till större delen på övre däck, jag kollade lite på Dexter, läste lite, tog det lugnt, tittade på Dixie, till middag hade vi kantarellcarbonara, vilket var mycket, mycket gott! Och till detta såg vi Birdy.
Kantarellcarbonara
På onsdagsmorgonen halv åtta, kom det en man angående fönster och jag tänkte ta sovmorgon, men han skulle gå runt och mäta igen (han hade varit där innan...), så jag kände att det kanske var olämpligt att ligga kvar i sängen när han mätte fönster. Så jag steg upp och tog hand om Dixie och fick inte äta frukost förrän vid nio när fönstermannen gått. Och sen hoppade jag i duschen och städade i trädgården och svängde ihop en vitlökspaj och vid halv ett kom Ingrid på lunch och vi åt och drack vin och jag gjorde en vinbärspaj och vi satt i skuggan och lyssnade på musik och vid sex gick Ingrid hem och min man och jag lagade biffburgare med gorgonzola och mango chutney och satt ute och åt och drack och delade en gigantisk cigarr och Dixie åt en arm på ett mjukisdjur och vi försökte få henne att kräkas med senap och lite salt och vi orkade inte se någon film, så det blev ett avsnitt Lost eller två...

Vinbärspajen
Natten till torsdagen vaknade vi av att Dixie kräktes och vi hann inte få ner henne på golvet och hon kräktes i sängen och jag råkade få i håret och orkade inte duscha klockan tre på natten så jag satte bara upp håret i en knut. Min man bytte lakan och vi somnade om ganska omgående. Sen jobbade min man i stan och det kändes som om jag hade semester på riktigt. Morgonen var mulen så Dixie och jag åt frukost och såg en film (Bachelorette) i soffan och sen tog jag en dusch och tvättade håret noga, noga och de andra vaknade och jag gick ut med dem och tillbringade resten av dagen i solen på övre däck. När min man kom hem packade vi in jyckarna i bilen och åkte och vaccinerade dem och jag tyckte inte om veterinären. Men jyckarna var duktiga och när vi kom hem lagade vi pasta med räkor och avocado och vitvinssås och satt ute och och åt och gick in och såg Fame. Eller försökte se Fame eftersom Dixie inte ville gå och lägga sig.
Dahliarabatten

Rudbeckiarabatten
På fredagen satt jag ute och läste och såg Dexter och jag målade naglarna och min man jobbade i stan och efter jobbet hämtade han en Mercedes cabbe som han vunnit för en helg. När han kom hem packade vi in alla jyckarna i bilen (vår bil, inte cabben...) och körde ner till Ystad och Vendels i Sandskogen där vi mötte Modern och Rolf för pizza. Jyckarna satt i bilen i skuggan och uppförde sig hur bra som helst och vi åt en vansinnigt god pizza och drack gott vin. Ja, min man drack förstås alkoholfri öl... Och när pizzorna var uppätna gick vi en sväng på strandpromenaden och klockan blev mycket och vi körde hem.
Finfin pizza med kornblomst, champinjoner och sparris

Min snygge man
Årets första (och sista?) dopp
Jyckarna på strandpromenaden
På lördagen steg vi upp och sprang en sväng i värmen, typ 4.5 k blev det. Varmt, svettigt, jobbigt, men skönt efteråt. Och sen gjorde vi en liten roadtrip i cabben. Perfekt cabbeväder! Men eftersom vi inte kan lämna Dixie så länge, blev det en kort roadtrip till Coop och sen till Tirups Örtagård och Plantagen i Staffanstorp. Jag är galet trött på Plantagen och deras enformiga utbud och måste hitta bättre plantskolor i omnejden. Åkarps AllväxtCenter var himla bra och det var Staffanstorp också innan det blev Plantagen. Men vi köpte i alla fall två rhododendron på rea och en stor och fin dahlia att ha på övre däck. Det var härligt att åka bil utan tak, något jag verkligen skulle kunna vänja mig vid... Eftermiddagen tillbringade vi i trädgården, softade, rökte cigarr, hade det bra... Till middag åt vi parmaskinka och salami och ostar vi fått av Modern. Sen såg vi Lost.

Roadtrip!
Goda ostarna
På söndagen blev det ännu en liten roadtrip. Till FinIca i hamnen den här gången och på vägen hem körde vi en liten omväg via Lomma och sen alldeles för snabbt på motorvägen tillbaka. Jag satt och läste i trädgården, min man fixade med nedre däck. Till middag långgrillade vi tjocka revben som vi åt med aioli och klyftisar och saltgurka. Galet gott alltså!

Försök att få jyckarna att posera tillsammans...
Pullat revben - bästa revbenet!
I måndags steg vi upp tidigt som vanligt och jag piffade trädgården lite och sen åkte vi till Coop och köpte fika och min man åkte iväg för att lämna bilen och jobba i stan och jag fick besök av Katta och Elliott. Vi fikade på islatte och mackor och Elliott sysselsatte sig med sin pad och Katta och jag satt på övre däck och pratade. De lämnade mig vid tvåtiden och jag läste lite i min bok och drack lite rosé och åt lite rester och sen tog jag med Dixie och mötte min man vid bussen. När vi kom hem satt vi i skuggan och pustade ut och drack lite rosé och sen åt vi varmrökt lax till middag.

Finbilen
Katta och Elliott på besök
I tisdags jobbade min man hemifrån, jag passade på att ta med mig Daisy på en löprunda och det gick förvånansvärt bra! Jag var snabbare än vanligt, trots att vi stannade för att Daisy behövde "gå" och sen stannade vi för att det kliade i hennes öra. Jag satt och läste, min man satt och jobbade bredvid mig på övre däck och när han var klar för dagen åkte vi till Trädgårdspaletten eftersom jag behövde se något annat än Plantagen. Vi köpte inget, men hittade en del till nästa sommarsäsong. Vi passade även på att åka inom Mobilia och deras blomsteraffär. Där köpte vi faktiskt en jättestor vi dahlia på rea och 6 små, fast inte pyttesmå, lavendelplantor för 15:-/st. Och sen handlade vi till kvällens middag också. Och när vi kom hem grillade vi lite oxfilé och gjorde lite potatissallad och satt ute och åt och drack vin och när vi kom in snabbpackade jag inför onsdagens Stockholmsresa.

Många fina pellisar på Trädgårdspaletten
Och i onsdags åkte jag alltså till Stockholm. Min man körde mig till Centralen där jag köpte frukost och väntade på tåget och det var signalfel så tåget blev sent, men min man väntade med mig ändå. 20 minuter efter tidtabell kom vi iväg och då var jag galet hungrig eftersom jag olämpligt nog vaknade med magkatarr... Men jag drack min islatte och åt min äggsmörgås och läste min Michael Connelly och strax efter tolv fick jag min räksmörgås och mitt vita vin och strax innan två var jag framme och blev mött av Syrran och Bebisen. Vi lämnade in min väska på Åhléns och gick sen och fikade på Vete-Katten. Vi drack te och jag åt en kanelsnäcka och Syrran en limpa. Vi gick en kort sväng på stan innan vi hämtade min väska och åkte till Brommaplan för att inhandla kvällens middag. Vi hängde på balkongen och vi drack vin och Syrran gjorde världens godaste bearnaise och vi åt den med oxfilé och vi spelade Escape och hade det himla bra alltså.

I väntan på tåget
Sötaste systerdottern
På torsdagen tog Svågern hand om Bebisen och Syrran och jag stack ner på stan efter frukost. Vi besökte Myrorna och Stadsmissionen och Beyond Retro och jag såg en del jag nu i efterhand ångrar att jag inte köpte... Vi åt grillade mackor till lunch och gick in på PUB och även där hade de en del jag hade kunnat tänka mig. Men det var varmt och svettigt och jag bara orkade inte tänka eller engagera mig och jag kommer väl till Stockholm snart igen, annars är ju min man där titt som tätt... Vi gick till Hötorgshallen och köpte meze till middag och ett par kolor från Pärlans och åkte sen hem. Vi drack lite vin och hängde och åt den goda, goda mezen och spelade Risk och Escape.
Syrrans fina omgivningar
Lunchmackan
På Beyond Retro
I Hötorgshallen
Mmm... Kött!
Kvällens meze
I fredags gjorde vi oss i ordning och åkte till Centralen där jag låste in min väska och sen åkte vi till Fotografiska och såg utställningarna på nedre botten (Motohiko Odani - gillade inte och Håkan Elofsson - gillade) och insåg att vi var hungriga så vi käkade lunch innan vi fortsatte. Jag kände mig lite äventyrlig och frångick den vanliga räksmörgåsen och tog i stället en macka med oxbringa och syrad kål. Mycket bra val! Svågern tog också oxbringan, medan Syrran åt en grillad macka med rödbetor och chèvre och Bebisen en burk barnmat. När vi fikat klart såg vi utställningen med Helmut Newton, som jag förstås gillade mycket och åkte sen till Centralen. Jag hämtade ut min väska, sa hejdå till Syrran och Svågern och Bebisen som åkte vidare, och satte mig sen på perrongen och väntade på att mitt tåg skulle komma in. Jag läste och tittade på tågen och tiden gick fort. Plötsligt stod mitt tåg där och jag hoppade på och började läsa. Resan började inte jättebra, i Södertälje, som är min värsta station, stod vi stilla i drygt tio minuter på grund av dörrfel. Själva förseningen störde inte mig så mycket. Jag läste ju. Strax efter fyra fick jag min tre rättersmeny som bestod av Texas BBQ och rött vin. Mycket gott! Jag åt och drack och läste och struntade i att vi blev ytterligare senare i Linköping på grund av avsaknad av förare. Vi blev en timme sena totalt och Lund läste jag ut min bok. Perfekt timing! Min man och Daisy hämtade mig på stationen och Daisy var så glad, så glad. När jag kom hem var nedre däck klart och min man hällde upp ett glas vin till mig och vi satt på nedre däck och åt ostfondue och pratade tills ollonborrarna och myggorna blev irriterande. Sen såg vi ett halvt avsnitt Lost.

På väg till Fotografiska
Motohiko Odani
Oxbringan
Utsikten mot Gröna Lund
Söta!
Helmut Newton
Igår var vi på Erikshjälpen och jag köpte en tång som kan vara bra att ta upp lomo med, en snöbollsljuslykta, för det har vi sett överallt på sista tiden så nu blev jag sugen och slog till, och en liten mässingsljusstake som min man ska få måla svart. De hade inga tulpanljuslyktor, hade de haft det hade jag nog slagit till på den också. Sen blev det ett besök på Plantagen (trots min aversion) där vi köpte två rudbeckiamixar och en Eccentric, också det en rudbeckia. Och kryddor att ha på trappan. Sen köpte vi hamburgerlunch på McD och åt den i skuggan på övre däck och spelade Risk tills jag somnade och sov som en gris, utmattad av värmen och Stockholmsresan... När jag vaknade drack vi mojitos och åt snacks tills det var dags att gå in och laga middag. Jag gjorde klyftisar och världens näst godaste bea och min man grillade oxfilé. Vi satt på nedre däck och åt och gick sen in för att se en film, men hittade inte rätt film, så det blev ett halvt avsnitt Lost. Dixie tyckte det var alldeles för varmt och satt och flåsade och inte ens fläkten hjälpte så vi gick och la oss. Med fläkten i sovrummet. Fläkten hjälpte, Dixie somnade och vi med, men ljudet från fläkten och värmen och åskan gjorde att jag hade huvudvärk halva natten och sov ganska dåligt. Det var Dixies första åska och hon tog det bra, reagerade på ljudet men somnade fort igen, verkade varken rädd eller panikslagen och det är vi glada för. Dolly däremot hade problem så min man fick gå upp och natta henne.

Världens näst godaste bea
Idag är det varmt. Igen. Att det åskade inatt märks inte, det är fortfarande kvavt. Att det regnade i natt märks inte heller, rabatterna är fortfarande snustorra. Min man grillar korv som vi ska ha till lunch. Jag sitter i skuggan och bloggar. Dolly fyller 11 år. Snart ska vi äta, sen ska jag läsa.