lördag, juli 13, 2013

Skogen och svampen och Syrran och Bebisen och Modern och jyckar och teknik

Piffning av uterum påbörjat... 
Puh! Tiden går ju fort när man är ledig! Jag har varit på väg att blogga hur många gånger som helst, men det kommer alltid något i vägen... I torsdags vaknade jag kvart över fem och steg upp strax efter sex och tänkte blogga och när jag flyttade bilderna från kameran upptäckte jag att alla foto från 2010 till 2012 var försvunna och fick naturligtvis panik och letade runt som en galning och halv åtta gick jag upp och frågade min man om inte han skulle stiga upp så han kunde hjälpa mig att få igång en gammal hårddisk så jag kunde fortsätta mitt letande. Och min man steg upp och hjälpte mig och åkte sen till jobbet och jag letade och letade och faktiskt hittade jag fotona till slut! Men jag kom inte åt den ena datorn från den andra och hade bara ett USB-minne på 4 Gb till hjälp och det var ju ingen hjälp. Så jag flyttade lite musik med USB:t och rensade i iTunes och satt ute och satt inne och vaktade Dixie och hade henne i famnen när hon sov och jag gick ut med alla tre samtidigt och det var ingen picknick och jag såg Dexter och jag lyssnade på musik och av någon anledning ganska mycket på julmusik...? Min man kom hem vid sex med ett USB-minne på 32 Gb och kvällens godsaker som bestod av platt salami och bondost och parma och ostfondue och vi åt inne och såg Lost från början för det är nu vårt sommarprojekt, att se Lost från början till slut och äntligen få reda på hur allt egentligen ligger till...
Dixie gillar att plocka vinbär
I måndags steg jag ju upp tidigt och sprang med Daisy och det är veckans enda träningspass än så länge. Min man jobbade, jag satt ute och läste och njöt av att vara ledig, Annette och hennes jyckar kom förbi och vi fikade på islatte och kardemummalängden som Annette hade med sig och på min rabarberpaj som inte blev så bra, men gick ner ändå. Dixie visade sig från sin bästa sida och satt nästan och somnade i Annettes knä. Dolly var med hela tiden och Daisy sa hej, men höll sig sen undan. Vi åt oxfilé och sallad till middag och tittade på Bones.
Dixie och Savon hälsar
Savon och Tyler busar lite
I tisdags steg jag också upp tidigt och åt frukost och gjorde mig i ordning och tog bussen till stan strax efter nio och gick av på min vanliga hållplats och gick mitt vanliga håll och det kändes nästan som om jag var på väg till jobbet. Vid triangeln träffade jag Syrran och Bebisen och vi började med att äta ännu en frukost och sen gick vi en sväng inne på Triangeln och gick till Myrorna och Emmaus och Humana och träffade snabbt Modern och hennes väninnor och gick genom stan och shoppade lite innan vi tog bussen hem. Jag köpte en svart och en grå kofta som nästan gav mig lite höstsug och en svart klänning att ha i trädgården. När vi kom hem lunchade vi på kaffe och macka i trädgården och Syrran och Bebisen och jag tillbringade eftermiddagen på gräsmattan och Bebisen åt hallon och försökte smaka på Dollys nos och Dixie var lite väl framfusig för hon verkade tycka det var kul med en bebis i nästan hennes ålder. Daisy höll sig undan. Min man grillade tjocka revben till middag och vi satt ute och åt och sen skulle Syrran natta Bebisen och Daisy och jag hängde med på en runda Daisy var glad och Syrran ville köpa glass av Glassbilen och Daisy ville hälsa på glassbilsföraren men han ville inte hälsa på henne. Vi satt på övre däck och drack vin och Syrran och Mannen åt glassbåtar och Bebisen ville inte sova och sen kom ollonborrarna och vi fick gå in och lägga oss.
Dixie och Lilian
Lilian efter hallonorgien
Ett glas vin eller tre på övre däck
I onsdags steg vi också upp tidigt och min man jobbade och jag segade och vid elva var Syrran och jag klara och promenerade till stationen där vi tog tåget till Ystad för att träffa Modern och gå på svamptur. Vi provianterade på Lisas Skafferi och hoppade sen in i bilen och körde till vårt vanliga ställe. Tyvärr hann någon före och det störde och stressade, men de var slarviga och vi fick ihop en hel del svamp vi också. Vi åt focaccia med rostbiff och gorgonzola och drack kaffe och turades om att passa Bebis. Hon fick hänga på min mage en stund och jag förstår verkligen inte hur man orkar ha en bebis hängades på magen i en BabyBjörn? Det var tungt och hon tryckte på min mage och när hon somnade tryckte huvudet på min hals och jag fick leta reda på något att sitta på för att orka med det. Men himla praktiskt var det att ha händerna fria och jag kunde också plocka en svamp eller två i skogsbrynet medan Modern och Syrran var långt in i skogen. Och när svampen var slut fick jag skjuts till stationen i Ystad och tog tåget hem och blev hämtad på stationen av Daisy. Och min man förstås. Daisy blev helt tokig av lycka. Vet inte om det var mig eller tåget hon blev glad att se...? Vi åt tisdagens revbensrester till middag och tittade på Bones och jag somnade i soffan.
Jag fotade ett godståg
Och gick på spåret
Onsdagens svampfynd
Igår tog vi med Daisy och Dixie till skogen för en trevlig liten familjestund. Den började inte så bra... Daisy behövde gå och kunde inte gå när Dixie var i närheten så jag släppte Daisy och då stack hon. Inte så att hon tänkte rymma. Inte på riktigt, men hon ville komma bort från Dixie. Och jag hade händerna fulla med kameran och Dixie och hittade precis lite svampar så min man fick ta hand om Daisy och hon kom inte för hon tyckte väl det var ball att vara lös i skogen och vi kallade och till sist vände hon och kom mot oss och skulle hoppa över ett dike med löv, men kraschlandade och blev smutsigare än smutsigast. Och naturligtvis kom hon och torkade av sig på mina jeans och min kamera... Jag var inte på gott humör kan man säga... Men vi gick vår runda och vi hittade våra svampar, inte så många kantareller men ett par blodsoppar fick vi ihop. Och när vi var redo att åka hem igen, hade Daisy torkat och såg nästan ren ut. Vi åkte inom Ica och köpte lite lunch och inom NetOnNet och köpte mig en högtalare att ha på övre däck så att jag slipper lyssna på grannkillen när han sätter på sin omoderna hip-hop. Vi kom hem och jag satte mig där ute med högtalaren och datorn och min man satt där inne och jobbade och högtalaren hade lite problem med att nätverket var svagt och jag fick trixa och fixa och nu har vi nätverk i hela trädgården. Och jag hatar att jag alltid måste fixa alla dessa tekniska prylar! Men nu är det gjort. Och när min man jobbat klart kom han ut med vin och salami och en cigarr och sen satt vi och lyssnade på musik tills det var dags att gå in och äta oxfilé med klyftpotatis, aioli och kantareller och titta på Lost.
Första fyndet
Soligt och fint i skogen
Smutsgrisen Daisy
En stor och en liten rumpa i skogen
Idag har jag fortsatt med mitt jätteprojekt som går ut på att rädda foto och musik från trasiga hårddiskar. Det känns verkligen som ett enormt och övermäktigt jätteprojekt och jag vet egentligen inte var jag ska börja? Jag har lite låtar här och lite låtar där och att samla ihop dem är ingen picknick... Men jag kämpar på och lyssnar på låtar jag inte visste jag hade och jag har ju faktiskt semester och behöver inte stressa... Jag har även hunnit se The Lincoln Lawyer och Matthew McConaughey är ju inte dum alltså och nu kan jag fortsätta att läsa resten av mina Michael Connelly böcker eftersom jag inte hittade boken filmen jag såg bygger på. Min man är ute och förlustar sig och jag passar jyckarna och borde göra mig något att äta för jag börjar bli ganska hungrig och jag borde ju ta in tvätten också och svettas gör jag och undrar om jag hinner duscha innan min man kommer hem...? Till middag blir det grillad kyckling och fetaost och ett avsnitt Dexter eller tre...
Daisy är tydligen trött idag... 
Och den där Dixie måste man verkligen passa hela, hela tiden! Hon äter allt! Och med allt menar jag verkligen ALLT! Härom natten vaknade vi av att hon behövde kräkas och min man fick ner henne på golvet och hon kräktes upp sin favoritleksak som är ett elefanthuvud. Eller var ett elefanthuvud. Det är numera kastat. Ganska stort var det också. Kanske en decimeter långt och tre centimeter tjockt. Vi fattar inte hur hon lyckats svälja det? Men en jäkla tur att hon kräktes upp det!
Allätaren Dixie

2 kommentarer:

anna sa...

Vilka fina bilder, men särskilt den sista på Dixie! Söööt!

åsa sa...

Mmm! Söööt!!! Svårt att tro att hon drivit mig från vettet ikväll!!!