söndag, juni 02, 2013

På kolonien och i trädgården

I fredags hann jag springa ner i ostaffären och köpa på mig lite goda ostar innan Modern och Syrran kom och hämtade mig. Det var varmt som en högsommardag och alldeles perfekt för vår årliga släktträff i kolonien. Eftersom vår träff var tidigare än vanligt hade ju inte Fasters rosor börjat blomma och det var skoj att se hur trädgården såg ut utan rosorna. Syrran hade gjort finfina smörgåsbakelser som vi åt i uterummet och tur var väl det att vi satt under tak, för efter en liten stund började det att hällregna, nästan åskregna, fast utan åska. Regnet gick fort över och rulltårtetårtan kunde vi äta ute i solen och lilla Lilian var pigg och vaken och på gott humör hela tiden.
Smörgåsbakelsen
Syrran och bebisen
Bebisen och jag
Fastern och Syrran
Modern och Bebisen
Fastern och bebisen
Modern körde oss hem och Syrran och jag pustade ut en stund innan min man kom hem och då åt vi lite ost och drack lite vin och började på maten. Min man rökgrillade oxfilé och vi gjorde potatissallad med chilimajonnäs och vi satt inne med tända ljus och åt och oxfilén var helt perfekt! Jag älskar verkligen min mans nya grillhobby! Vi drack vin och lyssnade på musik och spelade Quizkampen och Lilian ville inte sova och skrek som en galning och Daisy tyckte det var jobbigt och gick upp och la sig.  Ja, jyckarna brydde sig inte nämnvärt om att det var en bebis på besök. Daisy höll sig förstås undan, men det gör hon alltid när vi har besök, Dolly var lite nyfiken, men inte påträngade. Lilian blev först lite rädd för sina hundkusiner, men sen vande hon sig och verkade inte tycka att det var något läskigt alls.
Lilian
I går morse steg min man och jag upp vid åtta och satte igång grillen och la på en fläskkarré och min man la in rödlök och vi åt frukost i trädgården och Lilian låg på filten och Dolly tittade på och Lilian klappade Dolly och det var hur gulligt som helst. Efter frukost åkte vi till Erikshjälpen och jag köpte en sked och sen bytte vi bebiskläderna till en storlek mindre innan vi åkte hem och hittade Modern i trädgården i full fart med att dra upp kirskål. Min man grillade och fixade och vi tittade på bebisen och drack öl och bebisen drack öl och sen dukade vi fram pulled pork med hamburgertillbehör och då började det naturligtvis att regna så vi fick gå in. Efter maten var det fint väder igen och Modern och min man trädgårdsarbetade och Syrran och jag gick en promenad med bebisen så hon skulle somna.
Dolly hjälper till med bebisen
Bebisen smakar ölen
Modern och Syrran och bebisen åkte hem och min man och jag drog på oss träningskläderna och sprang en sväng i ösregnet och jag fick kramp i benet eftersom jag hade strumpor och fick stanna och ta av dem. När vi kom hem dukade vi fram ostfondue och köttprodukter och tittade på Bones.

I morse steg vi upp lite halvsent och efter frukosten gick vi ut med jyckarna och sen trädgårdsarbetade vi en stund, rosor planterades och ormrotar flyttades och vi blev hungriga och åt gårdagens hamburgare till lunch och min man åkte och handlade och jag skulle läsa men somnade. Och sen vaknade jag och läste Rikard Wolff och gjorde min man sällskap i trädgården en liten stund och nu har vi precis ätit grillat lamm och jag ska gå ut med jyckarna.

2 kommentarer:

anna sa...

åh, vilka fina bilder! Hoppas bara att ölbilden inte misstolkas... :-) pok

åsa sa...

Mmm... Hoppas jag med! :-) pok