lördag, juni 22, 2013

Midsommar

Idyllisk rabatt
Dolly och Dixie stannade på trappan när min man bad dem
När jag kom hem från jobbet i torsdags bytte jag om till en skön klänning och la mig i solstolen med ett glas isvatten och ett glas rosé och en bok och var valpvakt medan min man åkte och handlade inför helgen. Dixie hade alla möjliga projekt på gång och jag försökte ha koll på henne när hon rusade runt i trädgården. Plötsligt började hon skrika värre än en stucken gris och springa iväg på tre ben och jag fångade upp henne och höll henne i famnen och hon skrek och skrek, men lugnade sig efter en liten stund. Jag satt med henne i knät och pratade lugnt med henne medan hon andades tungt. Förmodligen blev hon stucken av ett bi eller nåt, för efter ett par minuter var hon pigg och glad igen och rusade runt i trädgården och fortsatte sina projekt. Min man kom hem och vi satt ute och åt parmaskinka och lomo och drack vin och läste och sen åt vi godaste chilin med guacca och bröd och satt ute lite till och gick slutligen in och lyssnade på Art Pepper och läste tills det var dags att sova.

Dixie och jättebenet
Midsommarafton började vi med att äta frukost i trädgården och jag läste ut Sandmannen och sen tog jag med Daisy ut på en joggingtur och det var varmt och svettigt och jobbigt, men vi gjorde det i alla fall. Och när jag kom hem satt jag och eftersvettades en stund innan jag duschade och gjorde mig i ordning för midsommarfirandet. Vi gjorde den traditionsenliga sillsalladen och satt ute och åt den till lunch och drack öl och snaps och det regnade inte och sen fick jyckarna spåra prinskorvar i trädgården och överraskande nog var Daisy bäst... Vi spelade trädgårdsyatzy och rökte cigarr och lyssnade på Miles Davis och i födelsedagspresent önskar jag mig att min man ska lära sig spela Basin Street Blues på trumpet. Vi grillade oxfilé och hade klyftpotatis och aioli och gott vin till och det regnade fortfarande inte  och vi satt ute tills vi gick in och jag somnade i soffan.
Daisy efter joggingturen
Midsommarbuketten, egenhändigt plockad i trädgården
Midsommarlunchen
Dixie spelar yatzy
Inatt har jag sovit galet dåligt. Det har varit alldeles för varmt och vi kunde inte ha balkongdörren öppen eftersom det blåste och regnade för mycket. Framåt morgonen blev det lite bättre och jag sov en stund, men när jag vaknade igen hade jag ont i huvudet och är trött och nu sitter jag och dricker treo och tittar på Top Model Nya Zealand. Min man gräver till trädäcket och Dixie hjälper till och jag har beställt lack och snart ska jag väcka Daisy och gå ut med henne och Dolly.
Ros på framsidan
Klematis i äppleträdet
Dixie och Dolly busar

1 kommentar:

Kattalena sa...

Vilka superfina bilder och så mysig midsommar ni verkar ha haft!