söndag, april 28, 2013

Sol och skavsår och god mat

FredagsDaisy
I fredags när jag kom hem från jobbet, stod min man och slavade för fullt i köket. Fläskkarrén låg på grillen och hamburgerbröden låg på jäsning och på spisen blandade min man bbqsås och rev samtidigt ingredienser till en coleslaw. Jag luktade och tittade och smakade och placerade mig sen i fåtöljen med det senaste avsnittet Vampire Diarie och ett glas vin och lite serrano. Ett par timmar senare var världens godaste hamburgare klar. Den var så fantastiskt god och vi bara njöt och njöt medan vi åt och tittade på Grey's och efter Grey's blev det ett avsnitt Supernatural och vi fortsatte att förundras över hur god hamburgaren var. Och hur värt det var att grilla köttet i fem timmar och att baka bröden själv och göra coleslaw och bbqsås...
Hamburgaren på pulled pork, hemmagjorda bröd, bbqsås och coleslaw
Igår var det kallt när vi gick ut med jyckarna på morgonrundan, nästan så jag ville ha vantar. Men det hade jag såklart inte eftersom jag knappt ens har vantar när det är minusgrader ute... Vi dumpade jyckarna där hemma och åkte till Toftanäs och jag köpte fyra nya hundhalsband och två rabarberplantor och sen köpte vi nästan allt till kvällens middag på Ica innan vi åkte till Coop och köpte resten.
Guacca i vardande
När vi kom hem sken solen och det var varmt och skönt i trädgården så min man gjorde i ordning var sin hamburgare på resterna från gårdagen och vi satt ute och åt. Lika gott som dagen innan. Kanske godare? Efter lunchen rökte vi cigarr och min man trädgårdsarbetade medan jag läste och plötsligt var det dags att gå in och börja på kvällens middag som bestod av en chili som skulle stå på spisen i ca två timmar. Och bra blev den, chilin. Hur god och stark som helst! Vi hade en fantastiskt god guacca och en baguette till. Allt som allt kom vi fram till att kvällens middag innehöll nästan 10 chilifrukter av varierande sorter. Starkt, men inte för starkt, och framför allt gott. Till denna delikata middag såg vi American Reunion som faktiskt var ganska bra...
Chilin, som var som en texmexkalops, guacca och baguette
I morse låg vi kvar i sängen och läste lite för länge och efter en sen frukost tog vi med och Daisy ut på en joggingrunda. Vi hade väl tänkt oss ungefär 5 km, men min man tänkte att vi skulle testa något nytt och plötsligt kom vi lite fel och hamnade i någons trädgård och jag fick skoskav och ont i benet och rundan blev totalt 7,3 km. Plus 1 km uppvärmning och nedvarvning. En timme var vi ute och när vi kom hem var jag trött, men tröttast var nog Daisy som har legat däckad i soffan sen vi kom hem.  Jag har tillbringat dagen i trädgården, vi åt chilin från igår till lunch och sen har jag suttit och läst medan min man har planterat dahlior och sått sallad och rödbetor och vi drack espresso och rökte cigarr och nu rensar min man pallkragar och jag ser ett avsnitt Bones och snart är det dags att börja på kvällens middag som består av ädelostgratineradmarulk i vitvinssås.
Däckad Daisy efter lång joggintur
Dolly njuter av solen 

Inga kommentarer: