onsdag, januari 09, 2013

Jul, nyår, trettonhelg, True Blood och allt däremellan

Julklapparna var tjusigt inslagna

På julafton sov vi lagom länge och när vi steg upp gjorde vi oss var sin latte och delade ut våra julklappar. Jag fick en fin röd BH och MAC-prylar och en palett från Bobbi Brown och blev löjligt glad. Min man fick cigarrer, rom, en tidningsprenumeration och en skjorta. Sen fick vi lite bråttom och slängde i oss lite frukost och bakade baguetter och tog fram osten och skalade äggen och gjorde laxröran och glaserade revbenen och duschade och lockade håret och klockan två knackade Modern och Rolf på dörren.
Mina fina struvor
Amaryllisen
Vi började vårt julfirande med att skåla i champagne och äta Delice de Bourgogne och crustader fyllda med laxröra. Modern hjälpte mig att plocka fram laxen (min hemmagravade), sillen (Modern hade med sig), ålen (Rolf hade med sig), Janssons frestelse (Moderns), skinkan, revbenen, syltan, patén, brödet, osten, salamin... Sen satt vi och åt och drack och skålade i cirka sju timmar.

video

Modern och Rolf åkte hem och min man och jag pustade ut i soffan med de trötta jyckarna som befunnit sig i köket större delen av dagen mumsandes på gigantiska märgben. Jag var jättetrött så vi gick och la oss med jyckarna och kollade på Big Bang tills jag somnade sött. Och vaknade av att det var varmt och trångt så jag väckte min man som fick köra in hundarna på sitt rum i stället.

När juldagsmorgon glimmade låg vi fortfarande och sov och vaknade inte förrän efter tio. Vi åt julmatsrester till frukost, lunch och middag och däremellan såg vi film och på kvällen började vi se True Blood från början igen. Och kunde inte slita oss.

På annandagen klädde vi på oss och gick ut med hundarna och åkte och handlade eftersom jag tröttnat på julmaten och ville ha kött, aioli och klyftisar till middag. Jag köpte fler pälsfiltar till jyckarna och min man fyndade en humidor för en fjärdedel av vad den kostat. Kvällen tillbringade vi åter igen med True Blood.

Torsdagen efter jul bestod av packning inför Stockholmsresan och min man åkte och lämnade jyckarna och till middag hade vi hemmalagad pizza som vi åt till True Blood och jag hade ont i magen och nojjade inför tågresan.
Syrran och Bebisen
TGIF!!! Vi steg upp tidigt och tog bussen till stationen, köpte frukost och skuttade ombord på tåget och innan jag ens hade hunnit få av mig kappan lyckades jag välta ut hela min latte över tåggolvet, så det var bara att torka och inse att jag fick äta min frukost utan latte och det gick ju bra det med. Tågresan gick fort som vanligt, jag roade mig med padden och sen var det lunch och plötsligt var vi framme i Stockholm där vi checkade in oss på hotellet och fick kanske Sveriges varmaste hotellrum och sen gick vi en sväng på stan innan vi tog tåget hem till Syrran, Svågern och Bebisen, där Mannen hjälpte Syrran med maten medan jag vaktade Bebisen och när Svågern kom hem drack vi vin och åt julmustkyckling och godaste chokladfondanten. Och sen var det mitt i natten och Mannen och jag tog tåget till hotellet och låg och kollade på padden halva natten.
Lilla Bebisen
Lördag i Stockholm innebar en rejäl hotellfrukost med äggröra, bacon, pannkakor, croissanter, bullar, kaffe och juice och sen var vi redo att promenera genom ett glashalt Stockholm till Fotografiska där vi såg utställningen med David LaChapelle. Intressant och sevärd utställning tyckte vi och halva Stockholm som också befann sig där... Efter vi varit kulturella åt vi tapaslunch på Bouquerian och sen köpte jag mig en snygg ljusstake på R.O.O.M innan vi tog tåget till Syrran igen. Hos Syrran fick vi tacos och fajitas och vin och vi tittade på Bebisen och blev trötta och tog tåget till hotellet och låg återigen och kollade på padden halva natten.
Min man var lika snygg som vanligt
Promenad genom Stockholm
På väg mot Fotografiska
Gröna Lund
Sergels Torg
Tacolördag!
Söndagens hotellfrukost bestod av samma som lördagens och mätta och belåtna packade vi våra väskor och begav oss till Centralen och tåget hem. På tåget roade jag mig med padden och Arrested Development och lunch och vin och sen landade vi i Malmö och tog en taxi hem och Mannen åkte och hämtade jyckarna och jag lagade middagen som bestod av lamm, aioli och vin.
Jag hittade Nemo!
Plöstligt blev det nyår och vi rastade jyckar och bestämde kvällens meny och åkte och handlade och fick nästan tag på allt och kollade True Blood och duschade och sminkade oss och tog på pyjamasen och hjälptes åt att laga nyårsmiddagen som bestod av miniskagentoast och champagne, oxfilé med rivet persiljesmör, potatiskaka och tomat- och avocadosallad och ett gott vin. Jyckarna åt märgben, vi tittade på True Blood, klockan närmade sig tolv och vi rökte nyårscigarren och drack rom och tittade på raketer och Dolly tog det med fattning trots att hon var rädd och Daisy och Debbie brydde sig inte nämnvärt.
Toast Skagen och champagne
Nyårsreceptet
Nyårsmiddagen
Nyårscigarren
Nyårsdagen tillbringade vi såklart med True Blood, men vi hann även planera matrummet och skriva en inköpslista till Ikea och äta biff till middag och jag tog tag i mitt första nyårsmål och beställde mig en ny iPad.

Första onsdagen på det nya året tillbringade vi på Ikea där vi köpte hyllor och dörrar och ben och ljus och servetter och sen letade vi pluggar och ljusslingor utan framgång. När vi kom hem var det sen eftermiddag och vi satte igång att rensa ur hyllorna i matrummet och sen åt vi korv Stroganoff och tittade på True Blood.
Så här såg matrummet ut när vi började

På torsdagen vaknade jag av att DHL ville lämna ett paket och jag stängde in Dolly och Debbie med min man i sovrummet och när det knackade på dörren skällde jyckarna som galningar och Daisy som är lite rädd för trappan stod där uppe och skällde och jag sa till henne att det var tur att det inte var någon kidnappare som knackade på för hon hade inte varit till någon hjälp... Sen fortsatte vi med vår utrensning och vi åkte till Nova för att hitta en ljusslinga och julklappar till brudarna och vi var på Miljögården där jag köpte en fin behållare till våra tändstickor och sen åkte vi hem och min man skruvade skåp och jag gjorde tapas och sen tittade vi på True Blood.
Ny pad!
TGIF igen!!! Och förmiddagen försvann i ett nafs medan vi skruvade och rensade och jag duschade och piffade mig och min man körde mig till bokcirkelträffen hos Katta och han åkte till Ikea och köpte saker vi glömt och hos Katta var det gott och trevligt förstås och vi åt och pratade och min man kom och hämtade mig och vi åt tapasrester och tittade på True Blood.
God mat hos Katta!
Trettondagsafton började med frukost och True Blood och fortsatte med en långrunda med jyckarna och sen gjorde vi oss i ordning för att ta tåget till Ystad och middagen hos Modern och Rolf. Vi var ute i god tid och tog bussen till Centralen för att, när vi kom fram, upptäcka att tåget till Ystad var inställt. Så vi hoppade på bussen hem och fick ta bilen i stället och vi som hade lovat att komma lite tidigare, kom istället lite senare... Hos Modern och Rolf fick vi champagne och crustader och Delice och till middag var det hälleflundra och risotto och frozen cheesecake och Moderns kusin med fru var där och det var hur gott och trevligt som helst. Jag drack whisky och Mannen fixade datorn och klockan blev alldeles för mycket innan vi kom iväg hem.
God mat hos Modern!
Och i söndags firade vi av semestern med biff och aioli och klyftpotatis och dyrt vin, men innan dess var jag ute med Debbie och Daisy medan min man skruvade hyllor och fäste dörrar och sen gjorde vi nästan klart i matrummet och fyllde skåpen och tog bort saker som inte fick plats och nu är det inte långt kvar innan vi har ett mysigt och fungerande matrum igen.
Och så här ser matrummet ut nu. Fortfarande inte färdigt...