lördag, juli 14, 2012

Hemkomst, svampplockning, bokcirkelmiddag, röjning och trädgårdshäng

Ganska välfylld svampkorg
I lördags vaknade vi inte förrän halv tio och vi skulle hämta jyckarna tio. Vi slängde på oss kläderna, åt frukost i bilen och körde till hotellet. Jyckarna blev så glada att se oss igen! De sprang raka vägen in i bilen och gnällde och viftade och trampade och ville bara hem, hem, hem! Så vi åkte hem. Och åt en ordentlig frukost, eller ska vi kalla det brunch? I alla fall bestod den av goda smörgåsar med rostbiff och remoulad och salami och kräftsallad och som vanligt när jag äter mackor så somnade jag och sov ett par timmar i soffan tillsammans med de trötta jyckarna. Inte mycket blev gjort och till middag åt vi lamm.

Och i söndags var det ju tjejsöndag och jag gjorde mitt första försök till en fiskbensfläta och upptäckte en lila ros i trädgården och när min man kom hem satt vi i skuggan och läste ut var sin bok innan vi åt ostfondue till middag.

Lila rosen
I måndags sov vi för länge och allt kändes urjobbigt men vi stack ändå ut och sprang en sväng efter frukost och det var svårt och motigt och jag kunde verkligen inte kämpa, men gjorde ändå så gott jag kunde. När vi kommit drygt halvvägs trampade jag i ett kaninhål och stukade foten. Igen... Vi middagsplanerade och min man åkte och handlade och jag låg och läste och till middag hade vi biffsallad och tittade på The Big Bang Theory.

Godaste svampmackan
I tisdags körde vi ett pass Jillian och packade sedan in oss och Debbie i bilen och körde ut i svampskogen. På det första stället hittade vi ungefär två kantareller och ungefär massor med vildsvinsspår. När vi körde därifrån såg vi två vildsvinskultningar springa över vägen och de var precis hur söta som helst. En tredje sprang i skogen bredvid vägen och vi stannade bilen och jag var beredd med kameran, men lyckades tyvärr inte få någon bild. Vi åkte till nästa skog och där såg det ut som om någon precis varit och plockat eftersom där låg kantarellrens lite här och där. Vi gick vidare och förväntade oss inget, men faktiskt hittade vi riktigt mycket kantareller till slut. När vi kom hem rensade vi kantarellerna och jag gjorde var sin rejäl kantarellsmörgås med smörstekt bröd, kantareller, rosmarin och knaperstekt bacon. Vi satt ute och åt och drack lite vin till och det var så gott! Till middag åt vi ankbröst med rödvinssås och sötpotatis och tittade på The Big Bang Theory.

Onsdag förmiddag tillbringade vi med att köpa biljetter till Patti Smith på KB, städa och plocka undan och förbereda kvällens bokcirkelmiddag. Strax innan fem kom tjejerna och vi bjöd på förkokt, grillat högrev, ugnade potatisar, vitlökssmör och sallad och till efterrätt gjorde jag en bärpaj med hallon, krusbär, röda och vita vinbär, jordgubbar och rabarber. Vi satt ute hela kvällen och precis när tjejerna satt sig i bilen för att åka hem, började det att ösregna. Snacka om timing! Jag och min man tillbringade resten av kvällen med att se klart The Big Bang Theory och kom i säng alldeles för sent.

Fådda blommor
I torsdags röjde vi. Min man tog äntligen tag i tv-hörnan och rationaliserade bort metervis med sladdar och vi gjorde äntligen oss av med den trasiga tv:n och nu ser det nästan respektabelt ut. Jag tog tag i sideboardet och rensade rejält. Nu får äntligen kameran plats igen och det är inte helt överbelamrat. Så skönt att vi äntligen fick tummarna loss! Vi åt biffburgare med mango chutney till middag och till den såg vi I, Robot.

Igår började vi dagen med en rejäl hundrunda och när vi kom hem planerade vi och åt lunch och begav oss sen ut i trädgården. Jag klippte ner vissna aklejor och rensade lite ogräs och min man la ner sladden på framsidan så att Nelson ska kunna klippa där också. När vi var klara satte vi i gång Nelson och placerade oss själva i solen med var sin drink och var sin cigarr och var sin bok. Där satt vi tills det var dags att gå in och laga middagen som bestod av ädelostgratinerad marulk i vitvinssås. Till middagen såg vi The Rite.

Och matrum efter
Idag har vi faktiskt varit riktigt effektiva. Vi började dagen med att köra till Erikshjälpen och fynda en ljusstake, två vaser och ett litet gäng smörknivar. Sen fortsatte vi ner på stan och letade matbord och på det tredje stället fick vi faktiskt napp. Ett litet runt begagnat matbord fick följa med oss hem och det gamla med tillhörande stolar fick åka på Blocket. Jag trodde inte att någon skulle nappa på ett tio år gammalt matbord från Mio, men det var faktiskt någon som ringde och erbjöd 1 000:- i stället för 1 600:- och vi sa så klart ja direkt eftersom vi bara ville bli av med det.

Inga kommentarer: