tisdag, maj 01, 2012

Långhelg, Ystad, träning, trädgårdsarbete, gräsklippning och årets första grill

I lördags steg vi upp tidigt och segade tills det var dags att sätta jyckarna i köket och oss i bilen och köra ut på en liten minisafari. Första stoppet blev Burlöv Center där jag köpte en tröja och sen åkte vi till Tirup där vi köpte lite örter till Modern och Rolf. Egentligen tänkte vi åka till Flyinge efter Tirup, men vi var lite sena så vi körde direkt till Åbergs i Ystad i stället. Vi gick omkring och kollade och blev inspirerade en stund och sen åkte vi till Modern och Rolf och tittade på deras nya lägenhet. Så himla fin och stor och mysig! Vi stannade ungefär en timme och fick en mangel och lite ramslök med oss hem och när vi kom hem lagade vi ankbröst och svampsås och såg en film

I söndags steg vi också upp tidigt och körde ett pass Jillian. Jag var totalt omotiverad och ville inte, men jag gjorde det ändå. Efter frukosten åkte vi och handlade mat och rhododendron och hortensior och när vi kom hem åt vi lunch och sen jobbade vi i trägården massor. Vi planterade de rhododendron vi köpt och ramslök vi fick av mamma och vi flyttade kaukasisk förgätmigej och funkior och vi satte hortensior på trappan. Det blev hur fint som helst och när vi gick in kände vi oss sjukt nöjda med dagens arbete. Vi åt räkor till middag och såg en film.
Tirup, magnolian, hortensia på trappan, entrcôte, tulpaner, tulpaner, Daisy, jyckarna och rabarberpajen

I går steg vi upp tidigt igen och körde ett pass Jillian. Det var lättare än dan innan, men jag var ändå omotiverad och osugen. Vi åt frukost och åkte och handlade, som vanligt, och när vi kom hem åt vi lunch och sen var det dags för lite trädgårdsarbete igen. Jag klippte gräsmattan på framsidan och min man installerade gräsklipparen på baksidan. Framsidan blev bra, men baksidan tog sin lilla tid. Jag satt och läste en stund i solen och fick lite färg på ena armen. Vi premiärgrillade entrecôte och jag gjorde vitlökssmör, klyftpotatis, stekta minisparrisar och sallad. Mycket mycket gott! Vi tillbringade kvällen med två filmer.

I dag steg vi upp ganska tidigt och körde ett pass Jillian medan frukostbrödet stod i ugnen. Vi körde level 2 och det var sjukt jobbigt. Fast jobbigare fysiskt än psykiskt den här gången och det var nästan skönt att träna. Min man körde och veckohandlade och jag krattade gräs och läste och sen ordnade vi med nya gräsklipparen mest hela förmiddagen. Vi åt lunch i solen och jyckarna busade, till och med Daisy var ute. Nya gräsklipparen är på plats och klipper för fullt och jag har läst och bakat en rabarberpaj, som nog inte blev helt vegetarisk eftersom jag skar mig lite i fingret... Helgen gick fort och vi hann inte allt vi önskat, men mer än jag trodde. Jag ska ut och rasta trötta jyckar och min man har börjat på maten. I morgon är det jobb och Vårrus...

1 kommentar:

Kattalena sa...

Vilka fina bilder! Och så nice med en självgående gräsklippare :-D