tisdag, januari 31, 2012

Ledig fredag, jyckar och fisk, lat söndag och vattenlöst

Jag var ledig i fredags och det var så skönt! Jag cyklade iväg till Burlöv Center och kände mig så fri! Det är så fantastiskt nu när cykeln är hel och jag kan ta mig någonstans när jag är ensam hemma.

Jag åt lunch på Espresso House och råkade ut för en otrevlig småbarnsmamma. Jag satt och läste, drack en latte och åt en sallad när ett gäng småbarnsmammor placerade sig bredvid mig. En unge klättrade i soffan där jag satt och trampade på min handväska och min kappa. Jag flyttade mina grejor och kollade på ungen och mamman sa: Hon gjorde det inte med flit! Nä, sa jag och fortsatte med min lunch. Då säger den idiotiska mamman till sin unge: Akta dig för tanten, hon tycker att du är äcklig! Vem säger något sånt? Jag blev skitförbannad och kollade på mamman med min mest hatiska blick, men sa inget. Hon blev nog lite rädd för sen sa hon till sin unge att hon inte fick gå i närheten av mig. Jag vågade inte titta dit mer för jag såg att hon precis skulle börja amma och hon skulle mycket väl kunna få för sig att säga till mig att jag tycker det är äckligt med offentlig amning. Efter den här incidenten tyckte jag inte att det var lika mysigt att sitta och läsa med min latte, så jag drack snabbt upp och gick vidare.

Min man kom hem, vi åt ostfondue, smält ost, getosttoast, Taleggio, Manchego och salami och kollade på tv.
Savon, Dolly och Debbie

I lördags hade vi hundträff med Annette och hennes gossar på Spillepengen. Det var kallt som satan, men valparna sprang på med gott mod. De sprang och slogs och knuffades och retades och bråkade och sprang lite till. De var helt slut när vi kom hem, även Debbie som trampat på tistlarna som vanligt... Att de var trötta passade oss perfekt eftersom min man och jag hade en date på kvällen.

Vi tog bussen till Lund och tillbringade drygt tre timmar på Klostergatans Fisk. När vi fyllde år fick vi nämligen en smartbox av Syrran och efter noga övervägande bestämde vi oss för att använda den på en fiskrestaurang. Eftersom vi i stort sett aldrig äter fisk ute och nästan bara lax hemma, så tyckte vi att det skulle vara lite speciellt och annorlunda. Att dessutom gå ut och äta i Lund där vi aldrig är, gjorde det till en ännu mer speciell upplevelse.

Rökt sejrygg
Vi började med var sitt glas champagne och fortsatte med ett tillhörande vinpaket till middagen som bestod av:

Kallrökt sejrygg på gulbetor
Hummersoppa
Moules Marinières med saffransaioli och krutonger
Ugnsbakad hellefisk med skaldjursragu och potatispuré med citron
Ett par ostar
Björnbärspaj med vaniljglass

Det var så gott så gott och klockan tio var vi alldeles lagom mätta och sprang för att hinna med bussen hem.

Moules Marinières
I söndags låg jag i soffan och tittade på Ghost Whisperer mest hela dan. Min man tvättade och handlade och lagade mat. Vi åt lammfilé, klyftpotatis, aioli och sockerbönor till middag.

Igår var jag tillbaks på jobbet igen, vi åt indisk kycklinggryta till middag och min man åkte till Stockholm. Jag tänkte passa på att gå och lägga mig tidigt, men när jag skulle borsta tänderna upptäckte jag att vi knappt hade något vatten på ovanvåningen. Jag fick panik och sms:ade med min man och efter mycket om och men och hjälp från internet fick jag reda på att det var något vattenarbete och att jag varken behövde ringa någon eller laga något.

Idag har Debbie och jag jobbat. Vi slutade tidigt och gick hem och parkerade oss i soffan med Dolly och Daisy och ett avsnitt Ghost Whisperer. Och det är väl hur kvällen fortsatte också; soffa, tv, reparation av iphotobiblioteket och blogg...

Nu blir det hundrastning och sen ska jag försöka orka läsa en stund innan jag somnar.

Inga kommentarer: