tisdag, december 27, 2011

Julen 2011

Julhjorten
Torsdag
Jag jobbade till kvart i två, gick en sväng på stan och köpte julklapp till Syrran och en kofta på halva priset till mig, fick ont i magen och gick och klippte mig, blev hämtad av mannen och hade biff och aioli till middag.

Lille julafton
Julpiffigt
Vaknade ganska tidigt, men inte tillräckligt tidigt. Åt frukost i lugn och ro, skrev ihop en inköpslista, slängde in skinkan i ugnen och åkte iväg och handlade. Vi fick till sist tag på allt på listan, även om vi var tvungna att besöka tre affärer innan vi fick tag på ansjovis. Min man åkte ner på stan och köpte de sista julklapparna och sushi, jag stannade hemma och piffade matrummet och förberedde julaftonens efterrätt. Min man kom hem, vi åt sushi, jag pratade med Syrran i telefon, min man gjorde klart efterrätten och tillsammans lagade vi Janssons frestelse. Vi kom i säng alldeles för sent och bytte var sin julklapp. Jag fick en cigarr och min man en tröja.

Julafton
Juldukningen
Vi steg upp alldeles för sent, åt frukost och städade, jag dukade, vi gjorde oss i ordning, min man hämtade Syrran, Modern och Rolf kom och vi började årets julfirande. Matrummet var dukat i vitt. Vit duk, vit spetslöpare, tall- och enris med silverkulor, vita nejlikor och vit amaryllis. Vita glasljusstakar med vita ljus på bordet och en vit ljusslinga som låg över löparen. På sideboardet ljusstakar med vita ljus, en vas med vita tulpaner, en vit kruka med vit hortensia, en vit cyklamen och en glaskupa med julgranskulor i vitt och silver.

Vi åt sill och lax och ål och Jansson och skinka och kalvsylta och leverpastej och korv och köttbullar och revben och Syrrans egenkärnade smör och mina baguetter och Moderns bröd och bryssekål och leverpastej och efterrätten och choklad och drack öl och snaps och julmust och vi spelade spel och delade ut julklappar och jag fick en parfym av mannen, knivar av Rolf och en korkskruv av Syrran. Modern och Rolf åkte hem, vi andra såg Superbad, Syrran gick och la sig, jag somnade i soffan, mannen såg hela filmen.

Juldagen
Juldagsbus
Jag vaknade för tidigt, men lyckades efter många om och men somna om. Vi hade sovmorgon, åt julbord till brunch, tog med jyckarna till Spille för en rejäl rastning och Dolly var än en gång den som sprang fortast och fintade bäst. Vi kom hem, drack glögg, såg Jägarna och Jägarna 2, jag somnade i soffan, vi åt rester till middag medan vi såg Kokvinnorna på SVT, såg Texas Killing Fields och kom i säng i skaplig tid.

Annandagen
Började dagen med ännu en julbrunch, Syrran gick till Burlöv Center och mannen och jag gjorde oss i ordning, hämtade Syrran och åkte till landet för den årliga annandagsmiddagen. Styvsyrran med man och barn och svåger var där och vi bjöds på gås med alla tillbehör och till efterrätt fick vi kokospannacotta med havtornsgelé. Allt var mycket, mycket gott och Styvsysterdottern var i högform och när hon fått sina julklappar och roat oss en lång stund åkte de hem och vi stannade en stund till och drack lite vin och vid tio hoppade mannen och jag in i bilen och åkte hem. Jyckarna tillbringade kvällen i bilen och verkade tycka att det var hur skönt som helst. När vi rastade dem var de inte ens intresserade av att gå bort till stugan. De verkade förstå att den inte var tillgänglig längre...

Tisdag
Dolly - trött av allt julfirande
Dags att jobba igen och det var sjukt svårt att motivera sig att stiga upp. Jag snoozade alldeles för mycket och steg inte upp förrän halv åtta. Min man gjorde i ordning frukost till mig och jag tog med mig Daisy till jobbet. När vi väntade på bussen såg Daisy den på långt håll och gjorde sig beredd. Lilla gullvovven fattade att vi skulle åka buss fastän det var hur länge sen som helst... På jobbet var det bara jag och Katta och Daisy fick springa omkring fritt, fast låg mest i soffan på mitt kontor. Halv fem tog vi bussen hem och på Sockerbiten mötte resten av familjen oss. Daisy kände sig nog lite speciell och var inte så sugen på att hälsa på dem...

Min man och jag åkte till Coop och handlade middagsmat och när vi kom hem boxades vi innan vi började på maten, vi åt biff, klyftpotatis och aioli till middag, såg Unstoppable och rökte varsin liten cigarr.