tisdag, december 13, 2011

Julefrokost, stormig strandpromenad, lat söndag och julig måndag

Julefrokost
Tåget mot Köpenhamn
I fredags eftermiddag tog vi tåget till Köpenhamn för att äta julefrokost med det danska kontoret. Precis som förra året bestod kvällen av trevligt umgänge, quiz, god mat och massor att dricka. I år var det ännu lite trevligare än förra året eftersom Katta också var med. Vi drack champagne som Adele bjöd på, vi drack öl och åt chips, vi åt sill och lax och räkor och leverpastej med bacon och fläskstek med svål och drack öl och snaps och jag var så mätt så mätt när vi ätit klart. Quizet var svårt och delvis på danska, men mitt lag, som bestod av mig och två från det danska kontoret, vann ändå. Inte tack vare mig... Efter maten drack vi drinkar och pratade och lyssnade på musik och spelade shuffle board och jag var oväntat bra och kvart över tolv tog vi tåget hem. Min man hämtade mig på stationen och jag hade sjukt ont i huvudet och fick ta en treo och julmust innan jag kunde krypa i säng.

Snapsen
Laxen
Strandpromenad
Stranden i Lomma
Lördagsmorgonen var skönt seg och efter frukosten packade vi in oss i bilen och körde till Lomma och gick med jyckarna längs stranden. Det stormade och var bitande kallt, men jyckarna hade hur kul som helst! De sprang och slogs och sprang och slogs lite till. Debbie blötte tassarna i havet och verkade tycka att det var helt okej. Efter en stunds bus åkte vi och handlade och resten av dagen tillbringade vi i soffan med att planera julen. Vi åt ankbröst och drack galet gott vin till middag medan vi såg Ratatouille.

Daisy
Lat söndag
När jag vaknade i söndags kände jag mig väldigt osugen på att gå på kurs, så jag bestämde mig hastigt och lustigt för att vi skulle stanna hemma. I stället somnade vi om och sov ända till nio. Efter frukosten gick vi ut en långrunda med jyckarna. Mysigt att gå en ordentlig runda hela familjen igen. Vi åkte till jobbet och hämtade lite prylar och sen handlade vi och när vi kom hem åt vi lunch och jag blev sjukt trött av alla kolhydrater och somnade som en gris i soffan. Min man bytte däck och åkte sen och handlade middagsmaten. Vi åt spagetti och köttfärssås och såg The Hangover Part II.



Dolly på stranden

Julig måndag
Min man åkte till Stockholm okristligt tidigt och jag låg kvar i sängen alldeles för länge. Debbie vaknade inte så jag släpade in henne i hundrummet så att jag kunde gå och duscha. Efter en stressig morgon, kom jag äntligen iväg till jobbet och lyckades hinna i tid till måndagsmötet. För att vara måndag hade jag en ovanligt effektiv jobbdag och klockan tre tog Debbie och jag bussen hem. Modern kom och lämnade pepparkakor och leverpastej och ägg och hämtade 6 kilo lax. Jag packade undan jyckarna och fick skjuts till Burlöv Center där jag shoppade loss. Jag har haft lite panik över att vårt hem varit ojuligast i kvarteret, så jag shoppade på mig ljusstakar, hyacinter, cyklamen och röda och vita rosor. När jag kom hem gick jag snabbt ut med jyckarna i regnet, gav dem mat och började jula till lite hemma hos oss. Jag satte upp de nya elljusstakarna i hallen och i matrummet och planterade hyacinterna i små silvriga ljuskoppar och satte den vita cyklamen i en silvrig kruka och jag letade förlängningssladdar till elljusstaken i köksfönstret och sen höll jag på att dö av hunger och bredde mig ett par mackor och gjorde en latte. Sen satt jag i soffan resten av kvällen och kollade Hart of Dixie och letade julinspiration på nätet. Tydligen är det så att vi inte har några glöggmuggar? Min man kom hem alldeles för sent eftersom hans tåg var försenat på grund av att Alvesta station var bombhotad och vi kom inte i säng förrän klockan var nästan ett.

Inga kommentarer: