onsdag, november 23, 2011

Kollektiv bestraffning

Oskyldig?
I går gick jag ut med Dolly och Debbie när jag kom hem och medan jag tog en lite längre runda med Daisy stängde jag in de andra två i köket. När jag kom hem igen satte jag mig i soffan en stund och försökte sortera tankarna och reda ut vad jag behövde göra först. Debbie kom springande med en stor burk i munnen. Jag tog den och satte ut den i köket utan att tänka. En stund senare kom hon springande med en stor bit plast i munnen. Då började jag undra lite... Jag bestämde mig för att de skulle få en tidig middag, men kunde inte hitta maten som min man hade tagit upp ur frysen. Jag letade och letade och efter en stund la jag ihop två och två. Burken Debbie kommit med var den burk där maten brukar stå och tina och plasten var plasten runt de frysta burgarna... Någon hade alltså ätit 8 burgare. Jag visste inte vem, även om jag hade mina misstankar, men eftersom jag inte kunde bevisa något blev det kollektiv bestraffning. Ingen fick någon middag. Och ingen bad om någon.

Skyldig?
Min man kom hem strax innan tio och tog med Dolly och Daisy på kvällsrundan och när de kom in ville Daisy inte gå och lägga sig. Vi satt allihopa i soffan och tittade på tv tills klockan blev alldeles för mycket och vi gick och la oss. Debbie ville inte sova, hon ålade runt under sängen tills vi släckte och hon inte hade något annat val än att gå och lägga sig. Daisy ville inte heller gå och lägga sig och eftersom hon aldrig säger något  så fick min man se vad det var hon ville. Hon var hungrig. Hon var jättehungrig och åt som om hon aldrig sett mat förut! Då fick jag i alla fall reda på vem som inte varit inblandad i matkuppen...

Förutom att reda ut matstölder så hann jag faktiskt med att packa väskan igår. Och prata med Syrran och Modern inte bara en, utan två gånger. Jag tror att allt är okej inför morgondagens Londonresa. Biljetter till och från Heathrow är utskrivna, restaurangreservationen är klar, jag har checkat in oss på planet och skrivit ut boardingpassen. Ikväll kommer Syrran och Modern och sover över och i morgon 7.45 lyfter planet.

Inga kommentarer: