måndag, september 13, 2010

NYC - Den långa versionen

Söndag och avfärd till NYC
Den skräckfyllda flygresan har jag ju redan skrivit om, så jag börjar vid ankomsten till NYC.
Genom pass och tull gick det hur smidigt och snabbt som helst. Och vi hade förbeställt transfer från flygplatsen till hotellet och det var också väldigt smidigt. Vi åkte en liten minibuss med några andra resenärer och det tog ca en timme från flygplats till hotell. Perfekt! Jag brukar tycka det är jobbigt att åka bil, men efter upplevelsen på flygplanet kände jag mig bedövad och orkade inte bry mig. Vi var väl framme på hotellet vid halv sex och checkade in och åkte upp till vårt hotellrum på 33:e våningen med utsikt över södra delen av Manhattan. Helt overkligt att se Empire State Building och Chrysler Building på riktigt! Rummet kändes stort och lyxigt och helt perfekt. Vi var trötta som satan, men vi tvingade oss att gå ut och äta istället för att lägga oss att vila. Vi hittade en liten restaurang där vi satte oss och åt middag och drack varsin drink till efterrätt, Mojito/Caipirinha. Jag räknade ut att klockan var ca ett på natten hemma och det var ju inte konstigt att vi var trötta. När vi kom tillbaks vid hotellet vid nio stupade vi i säng efter att ha kollat på utsikten ännu en gång.

Utsikten från vårt hotellrum kvällen när vi kom.

Utsikten från vårt hotellrum första morgonen. Overkligt dimmigt!
Måndag
Det var sjukt varmt och kvavt och det regnade. Vi hade inga speciella planer, utan strosade runt på Manhattan, åt frukost på Starbucks, var på Times Square, shoppade på Sephora och Inglot, kollade i affärer, fotade allt vi kunde se, försökte ta in det faktum att vi verkligen befann oss i NYC, var på M&M World och köpte var sitt mjukisben till jyckarna, kollade in 5th Avenue, besökte Saks 5th Avenue, åt lunch på T.G.I. Friday's (mycket god hamburgare och vi fick visa leg eftersom vi beställde öl...), besökte Trump Tower, åt middag på en mexikansk restaurang (det var sådär... man fick en jätteportion och jag blev mätt bara av att titta på den...)
Ett regnigt New York.

En polisbil i ett regnigt New York.
Tisdag
Det regnade igen och vi åt frukost på Starbucks ännu en gång. Utforskade 5th Avenue lite mer, gick till MoMA (som naturligtvis hade stängt just på tisdagar...), kollade in Apple Store och utnyttjade deras fria nätverk, lekte med iPaddar och iPhone 4. Vi besökte Nintendo World och utnyttjade deras fria nätverk, besökte Rockefeller Center, åt pasta till lunch. Det var svårt att hitta bra luncher, alla luncher verkade bygga på bröd eller pasta och det var lite jobbigt för min mage. Vi besökte en cigarraffär där min man shoppade cigarrer, vi tog en närmare titt på Chrysler Buliding, min absoluta favoritbyggnad. Så fin! Så fascinerande! Vi tittade också på Empire State Building, men jag ville inte gå upp (flygplansincidenten satt fortfarande i), men vi åt middag på en restaurang som låg under Empire State Building.

Atlas vid Rockefeller Center och en massa fina hus i olika stilar.

Häst och vagn i Central Park.
Onsdag
Vi åt som vanligt frukost på Starbucks och använde deras fria nätverk och sen tog vi bussen till Woodbury Common, en outlet som ligger ca en timme utanför New York. Jag trodde inte att jag skulle köpa något, men det gjorde jag. Jag shoppade massor! Jag hittade två par underbara Betsey Johnson skor som jag blev helt förälskad i. Det ena paret hade jag sett på internet ett par månader tidigare, men trodde ju aldrig att jag skulle hitta dem. Men det gjorde jag och när jag provade dem satt de helt perfekt! Kärlek vid första ögonkastet verkligen! Jag passade på att köpa två par solglasögon när jag ändå höll på. Fast det gjorde ont i min plånbok kan jag ju säga... Men när jag väl börjat shoppa kunde jag nästan inte sluta. Vanliga svarta basictoppar var urbilligt, så det köpte jag en massa och en svart kofta. Jag är alltid på jakt efter en svart kofta. Och så köpte jag mig en Juicymjukis! Den är så fin!!! Älskar den!!! Min man köpte tre par jeans, han köper annars nya byxor en gång om året. Max... Vi hade nog kunnat handla hur mycket som helst egentligen, men det blev mycket att bära. Lunchen bestod av en god pizza som dröp av fett. Bussen tillbaks trodde vi att vi missat och vi beredde oss på att vänta en timme, men tydligen var den sen så den kom efter bara någon minut. Snacka om tur! Chauffören var en munter kille som berättade massor om New Jersey som vi passerade genom på vägen tillbaka. Det var jättemycket trafik och resan tillbaka till Manhattan tog nog ca 2 timmar, men i och med att chaffisen snackade och berättade en massa, så gjorde det inte så mycket. Tiden gick fort ändå. Jag är inte så förtjust att åka i tunnlar och vi åkte ju i Holland Tunnel som går under Hudson River. Den resan tog ca dubbelt så lång tid som vanligt, men eftersom chauffören berättade en massa intressanta fakta om tunneln, så gjorde inte det heller så mycket. Det kändes faktiskt helt ok.

Chrysler Building och 43rd Street på kvällen.

Vi var hemma vid nio och orkade inte gå ut och äta, vi stannade på hotellrummet och åt en hälsosam middag bestående av snacks och öl.

Torsdag och bröllopsdag
Jag vaknade mitt i natten och hade jätteont i magen, förmodligen eftersom vi inte åt något ordentligt på hela gårdagen. Jag låg vaken i ungefär en timme och tyckte synd om mig, innan jag somnade igen. När det väl var morgon och dags att vakna, hade jag bara lite ont i magen. När vi båda var vakna bytte vi bröllopspresenter. Jag fick en underbart fin ring av min man. Precis en sån jag önskat mig. Helt perfekt är den! Och den sitter helt perfekt på mitt långfinger. Jag kan inte sluta att titta på den. Min man fick också en ring av mig. En klackring som var min pappas förlovningsring. Den var lite trång, så min man har den i en kedja runt halsen. Han förväntade sig ingen present och minst av allt en ring, så det var en riktig överraskning för honom.

Trump Tower och Empire State Buliding.

Vi åt frukost på Starbucks och satt där och internettade en stund innan vi strosade vidare till MoMA. Där tittade vi på konst tills vi blev hungriga och åt lunch i deras restaurang. Lax med sallad blev det. Jättegott! Vi drack vin till och lyxade till det med var sin efterrätt. Min man åt Peach & Blueberry Crisp med Mascarpone vanilj och den var så fantastiskt underbart god! Jag åt chokladtårta och den var också god, men väldigt mäktig. Vi tittade på konst lite till och sen gick vi upp till Bergdorf & Goodman och sen vidare till Central Park och tittade på människor och sköldpaddor. Det var så varmt, så varmt och första dagen utan regn. Jag fick ont i magen igen och vi bestämde oss för att gå mot hotellet. Fast först gick vi inom Apple Store och köpte var sin iPad. Bara för att vi kunde liksom... På vägen till hotellet gick vi inom Bloomingdales. Jag ville så gärna köpa något bara för att få en sån fin brun påse, men hittade inget jag ville ha.

Min man dumpade mig på hotellet och gick för att köpa hamburgare. Jag hade ont i magen och var inte sugen på att gå ut, men jag kände att en liten hamburgare skulle jag nog kunna pressa ner. Det var den godaste hamburgare jag någonsin ätit! Fast det var en vanlig hamburgare från McDonalds... Det var ju inte riktigt så vi tänkt oss att fira vår 10-åriga bröllopsdag, men det var fint ändå.

Fredag och min mans födelsedag
Vi åt födelsedagsfrukost på en liten diner i närheten av hotellet. Jag åt pannkakor, bacon och lönnsirap och drack apelsinjuice och svart kaffe till. Så himla gott! Och onyttigt förstås... Vi gick ner till Times Square och tog en sightseeingbuss till de södra delarna av Manhattan. Vi gjorde ett litet stopp på Macy's där min man köpte en ursnygg skjorta. Vi tog bussen ner mot The Village och vi satte oss i Washington Square Park och funderade på var Steve Earle kan tänkas bo någonstans. Han är alltså numera bosatt i The Village och hans förr förra skiva heter just Washington Square Serenade. Vi tog bussen vidare ner till Battery Park där vi tittade ut mot Frihetsgudinnan. Jag var inte så sugen på att ta båten ut, men det kändes helt okej att bara stå där och se henne som en liten prick i fjärran. Vi tittade på Wall Street och tjuren och sen tog vi bussen tillbaks till hotellet. Vi hade tur för bussen stannade vid FN byggnaden och vårt hotell låg alldeles vid FN byggnaden. På väg tillbaka tittade vi på fina broar och såg Bellevue sjukhuset och Medical Examiner Offices. Inte intressant för någon annan än mig eftersom jag just nu läser The Scarpetta Factor som utspelar sig just där...

Ett tjusigt hus och Flat Iron byggnaden.

I The Village och Battery Park.

På Wall Street och Frihetsgudinnan.

Tillbaks på hotellet bytte vi om och gjorde oss redo för att gå ut och fira min mans födelsedag. Vi gick till en jättemysig liten restaurang som hette P.J Clarkes. Vi drack martini till fördrink, åt hängmörat kött till middag och drack jättegott rött vin till. Min man tog ännu en drink till efterrätt och jag tog ett glas vin. Jag bjöd. Det blev min födelsedagspresent till honom eftersom jag inte tagit med mig någon present på resan. Planen var att vi skulle gå ner och sätta oss i hotellbaren och fortsätta att fira med drinkar, men jag blev helt däckad av martinin, så vi fick gå och lägga oss när vi kom tillbaks till hotellet. Min man säger att det inte gör så mycket, att vi hade det trevligt ändå...

FN-Byggnaden

Lördag
Vi strosade runt och köpte presenter till Syrran och Modern och i Nintendoaffären köpte jag ett nytt Nintendo DS. Killen i affären tyckte nog vi var jobbiga eftersom vi hela tiden ändrade oss. Först skulle jag inte ha något spel, sen köpte jag ett spel i alla fall, men ångrade mig så vi fick byta till ett spel killen i kassan hade rekommenderat från början. När vi gick sa han att han inte ville se oss igen...

Vi tog sightseeingbussen runt norra Manhattan och såg Central Park, Madonnas hus, Harlem och en himla massa annat och sen gick vi av vid Guggenheim. Guggenheim var ett riktigt mysigt museum. Vi tog hissen upp till översta våningen och gick sedan ner i en spiral till bottenvåningen. När vi var klara orkade vi inte gå tillbaka till hotellet så vi tog en taxi.

En staty av Duke Ellington och Guggenheim.

När vi kom tillbaks till hotellet fräschade vi till oss och letade reda på en restaurang där vi satte oss och åt biff och drack vin. Till efterrätt drack vi jättegoda kokosmojitos.

Söndag och hemfärd
Vi steg upp tidigt och packade och vägde väskorna så att de inte skulle väga mer än de tillåtna 23 kilona. Det gick bra, vi fick väskorna att väga exakt lika mycket faktiskt. 23,2 kilo. Skickligt! Efter frukosten på Starbucks gick vi runt på stan och shoppade lite småsaker innan vi gick tillbaks till hotellet och väntade på vår transfer som skulle ta oss till flygplatsen. Det kändes lite vemodigt att åka hem. Det kändes som om vi inte hunnit med något alls och jag hade inget emot att stanna en vecka till. Samtidigt som jag verkligen ville åka hem.

Flygplatsen var jättetråkig, men vi åt lunch och tiden gick ganska fort ändå. Vi hade ganska bra platser på planet och flygresan gick förhållandevis fort. Jag hade problem att somna så jag satte på lite musik i ipoden, det hjälpte faktiskt. Min man hade också problem att somna så jag delade musik med honom så att han också somnade en stund. De var inte lika frikostiga med dryck på hemvägen som på ditvägen, men eftersom min man skulle köra bil fick jag hans vin också.